ایرانجهان

آمریکا چند نهاد چینی و روسی را به‌دلیل ارتباط با برنامه پهپادی ایران در «فهرست سیاه» قرار داد

دولت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد یازده نهاد جدید به «فهرست سیاه صادرات» وزارت بازرگانی ایالات متحده اضافه شده‌اند؛ از جمله ۹ شرکت روسی و چینی به دلیل ارتباط با برنامه‌های پهپادی ایران و روسیه، و نیز تامین تراشه‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در ارتش چین.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از نشریه رسمی دولت فدرال، فدرال رجیستر، یک شرکت چینی به‌دلیل حمایت از ارتش روسیه برای تهیه پهپاد، و یک شرکت چینی دیگر به‌عنوان بخشی از شبکه تامین قطعات پهپاد به شرکتی در ایران، به فهرست سیاه صادرات وزارت بازرگانی آمریکا اضافه شده‌اند.

سه نهاد روس هم بخشی از شبکه مذکور هستند که نام آنها نیز به فهرست اضافه شده است.

در گزارشی که در همین ارتباط در نشریه فدرال رجیستر منتشر شد، تصریح شده است که «این قطعات برای توسعه و تولید پهپادهای سری “شاهد” استفاده می‌شوند که توسط ایران برای حمله به نفت‌کش‌ها در خاورمیانه و نیز در جنگ روسیه علیه اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند.»

قرار گرفتن در فهرست سیاه صادرات وزارت بازرگانی ایالات متحده به این معناست که اگر شرکت‌ها و تامین‌کنندگانی بخواهند برای فروش یا انتقال کالا یا فناوری به شرکت‌ها و افراد مندرج در این فهرست اقدام و برای آن درخواست مجوز کنند، درخواست آنها از سوی دولت فدرال رد خواهد شد.

بر پایه گزارش فدرال رجیستر، همچنین یک فرد به نام مهدی خلج امیرحسینی در امارات متحده عربی و یک شرکت به نام تجاری خلج در این کشور به‌دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق صادرات یا تلاش برای صادرات اقلام آمریکایی از طریق امارات، به این فهرست اضافه شده است.

همزمان، چهار شرکت چینی نیز به‌دلیل تلاش برای تامین تراشه‌های هوش‌ مصنوعی مورد استفاده ارتش چین، در «فهرست سیاه صادرات» وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهوری ایالات متحده برای کاهش وابستگی آمریکا به چین در حوزه فناوری تراشه‌های الکترونیک، اخیرا فرمان اجرایی صادر کرد که بر مبنای آن سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نیمه‌رسانه‌ها و میکروالکترونیک، فناوری‌های کوانتومی، و برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی در چین محدود می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا