ایرانجهان

آمریکا یک شخص و شش شرکت را در ارتباط با برنامه نظامی و پهپادی جمهوری اسلامی تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکایک شخص و شش شرکت را به دلیل تسهیل خرید قطعات الکترونیکی برای برنامه نظامی و پهپادی ایران تحریم کرد. این تحریم‌ها به‌طور ویژه مهدی خوش‌قدم، مدیرعامل شرکت پردازان سیستم نماد آرمان، و شبکه شرکت‌های فرعی آن را در ایران، مالزی، هنگ‌کنگ و چین هدف قرار داد.

به موجب این تحریم‌ها، کلیه دارایی‌های این شخص و شرکت‌ها مسدود شده و معامله شهروندان آمریکایی با آنها ممنوع می‌شود.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، خوش‌قدم با استفاده از چندین شرکت صوری قطعات الکترونیکی مختلفی را از تامین‌کنندگان خارجی که عمدتا در چین هستند، تهیه کرده است.

طبق این بیانیه، شرکت امواج نیلگون بوشهر در ایران و شاخه بین‌المللی پردازان سیستم نماد آرمان در مالزی از جمله این شرکت‌های صوری هستند که با دور زدن تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی به خرید، بوردهای کدگذاری، کپی‌گر، فرستنده، دستگاه کنترل از راه دور، تجهیزات نوری و انواع کریستال‌ها اقدام کرده‌اند.

تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین سه شرکت چینی و یک شرکت مستقر در هنگ‌هنگ را نیز هدف قرار داده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل از پاسخ دادن به پرسش رویترز درباره این تحریم‌ها خودداری کرده است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به نقش شرکت‌های تحریم شده در تامین قطعات و فناوری نظامی برای ایران، بر ادامه اعمال این گونه تحریم‌ها علیه تلاش‌های تسلیحاتی ایران که به ناامنی منطقه و بی‌ثباتی جهانی منجر شده، تاکید کرد.

در همین حال، جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، از تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری این کشور علیه جمهوری اسلامی استقبال کرد، اما نوشت: «بایدن باید کارهای بیشتری انجام دهد. اطمینان حاصل کنیم که شرکای ما برنامه اتمی ایران را از روی میز بردارند و بر سر مکانیسم ماشه به توافق برسیم.»

آمریکا تا کنون تحریم‌های متعددی را علیه صنایع نظامی و پهپادی جمهوری اسلامی اعمال کرده است.پیش‌تر گزارش‌های فراوانی حاکی از ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و به کارگیری آن‌ها در جنگ اوکراین علیه زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامیان این کشور بوده است.

تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در حالی است که تلاش‌ها برای احیای برجام متوقف شده و آمریکا از چند ماه پیش اعلام کرده به دلیل سرکوب اعتراضات در ایران، احیای برجام از اولویت کاخ سفید خارج شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا