ایرانجهان

عبور اولین قایق بدون سرنشین آمریکایی از تنگه هرمز برای نظارت بر تهدیدهای ایران

یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی و حداقل یک قایق تندروی سپاه پاسداران در منطقه حضور داشتند و عبور قایق بدون سرنشین آمریکایی را دیدند

نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد به منظور نظارت بر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خاورمیانه، روز چهارشنبه اولین قایق بدون سرنشین هوشمند خود را از تنگه هرمز عبور داده است.

تیموتی هاکینز، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در این باره به «آسوشیتدپرس» گفت L3 Harris Arabian Fox Mast-13، که یک قایق پیشرفته تندروی 13 متری مجهز به حس‌گرها و دوربین‌های سنسوردار است، در هنگام عبور از تنگه هرمز توجه سپاه پاسداران ایران را به خود جلب کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، دو کشتی گارد ساحلی ایالات متحده قایق بدون سرنشین مذکور را در هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کردند، و این عبور از تنگه باریک که فقط 33 کیلومتر عرض دارد، بدون خطر و درگیری انجام شد.

به گفته هاوکینز: «ایرانی‌ها گذار قایق بدون سرنشین آمریکایی مطابق قوانین بین‌المللی را مشاهده کردند. یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی و حداقل یک قایق تندروی سپاه پاسداران در منطقه حضور داشتند و عبور MAST-13را دیدند.»

ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است، برای باز نگه داشتن مسیر تجارت بین‌المللی و همچنین محافظت از منافع آمریکا و متحدان آن در منطقه، مدام در آب‌های خاورمیانه، به ویژه منطقه خلیج و تنگه هرمز، به گشت‌زنی می‌پردازد.

ناوگان پنجم سال گذشته یک کارگروه ویژه برای قایق‌های بدون سرنشین راه‌اندازی کرد، و با هدف ایجاد ناوگانی با حدود 100 فروند قایق بدون سرنشین، شامل روآبی و زیرآبی، برای عملیات در خاورمیانه به همراه متحدان آمریکا فعالیت می‌کند.

به گفته سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، توانایی تصویربرداری MAST-13 این امکان را برای کشتی‌های آمریکایی و پایگاه‌های ساحلی ایجاد می‌کند تا نزدیک شدن هرگونه شناور یا پهپاد متخاصم را زودتر مشاهده کنند، که به‌ویژه می‌تواند با توجه به ارسال پیوسته محموله‌های تسلیحاتی از ایران به مقصد یمن برای حوثی‌ها مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا