ایرانتحلیل و گزارشجهانسیاست

آناتولی: عدم تفاهم با آژانس با هدف امتیازگیری، می‌تواند قمار بزرگی برای ایران باشد

خبرگزاری آناتولی ترکیه، پنجشنبه ۴ آذر، در گزارشی نوشته است، عدم تفاهم ایران با آژانس با هدف امتیازگیری، می‌تواند قمار بزرگی برای این کشور باشد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به قلم محمدهادی موسوی، روزنامه‌نگار، کارشناس مسائل سیاسی نوشته است، عدم تفاهم ایران با آژانس با هدف امتیازگیری، می‌تواند قمار بزرگی برای این کشور باشد.

این تحلیل می‌گوید: “تمرکز تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، افزایش حجم ذخایر استراتژیک هسته‌ای و خرید زمان است تا بتواند قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهد. این تیم، ابایی از هرگونه اقدام قهری طرف مقابل ندارد، چراکه معتقد است در شرایط فعلی، غرب امکان افزایش فشار بیشتر از این را ندارد و مجبور است جهت رفع بن‌بست هسته‌ای، اقدامات بیشتری انجام دهد.”

نویسنده این مقاله معتقد است: “در حقیقت بازی ایران و غرب در ماه‌های آتی بازی «باینری» و «صفر و یک» است و احتمالا خبری از تعامل دوجانبه نخواهد بود. سیاست خارجی دولت ایران ایجاد چالش در مسیر مذاکرات است که بتواند با هر مرحله حل چالش، امتیازاتی را اخذ کند.”

موسوی در ادامه پیش‌بینی کرده: چنانچه “سفرهای ناموفق [گروسی به ایران] ادامه‌دار باشد، اهمیت رفتار دیپلماتیک و تعامل دوجانبه را کاهش خواهد داد. در این شرایط، احتمال دارد که آژانس به جای تعامل، به سمت اقدامات یک‌طرفه گام بردارد. اینگونه لوث نمودن رفت و آمدهای دیپلماتیک ممکن است منجر به ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد شود.”

نویسنده در پایان نتیجه می‌گیرد: “دولت ایران قصد دارد در مذاکرات آتی وین، با ایجاد چالش‌های جدید، نوع جدیدی از مذاکرات را آغاز کند که ارتباطی با احیای برجام ندارد و کشورهای طرف مذاکره مجبور هستند در خصوص موارد حاشیه‌ای مانند رابطه با آژانس به ایران امتیاز بدهند. اما اینکه کشورهای غربی، چه عکس‌العملی به این تغییر ریل مذاکرات نشان دهند، تعیین‌کننده آینده مذاکرات است. با توجه به موضع گیری کشورهای اروپایی، عدم تفاهم با آژانس با هدف امتیازگیری، می‌تواند قمار بزرگی از طرف دولت ایران باشد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا