آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

گرافیتی در اردبیل؛ «از‌ دامنه‌ ساوالان‌ گرفته‌ تا‌ بقعه‌ شیخ‌ صفی در حال نابودی»

فعالین‌ آذربایجان در اردبیل، امروز‌ ۴ آذر، با ثبت گرافیتی‌، به جاده‌ کشی به‌ کوه ساوالان و ساختمان سازی‌ در اطراف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اعتراض کردند.

فعالین‌ مدنی‌ آذربایجان در اردبیل، امروز‌ پنجشنبه ۴ آذر، در اعتراض‌ به تخریب‌ محیط‌ زیست‌، جاده‌ کشی به‌ کوه ساوالان و‌ تخریب‌ آثار باستانی و بناهای‌ تاریخی از جمله‌ ساختمان سازی‌ در اطراف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی گرافیتی‌ نمادین بر‌ روی‌ یکی از دیوارهای‌ مرکز این شهر، ثبت کردند.

«از دامنه ساوالان‌ گرفته تا بقعه شیخ صفی در حال نابودی»؛ عنوان‌ متن‌ نوشته شده همراه با گرافیتی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و کوه‌ ساوالان است که‌ در یکی از دیوارهای‌ مرکز اردبیل ثبت شده است. 

عملیات‌ جاده‌ کشی به کوه‌ ساوالان‌ که به پروژه‌ کمر‌بند‌ طلایی‌ ساوالان‌ مشهور است، از‌ مسیر‌ مشگین‌‌شهر (خیاو) تا سرداوا‌ «سردابه» شروع‌ شده‌ و‌ از‌ سرداوا تا سرعین‌ نیز ادامه‌ می‌یابد‌.

در مسیر طرح‌ جاده‌‌کشی تمامی‌ مناطق بکر و طبیعی‌ نظیر‌ چشمه، رودخانه، آبگرم، آبشار‌، تپه‌، تخته‌‌سنگهای‌ غول‌‌ پیکر‌ و‌ … به کلی تخریب‌ خواهند‌ شد.

قربانی‌ اول‌ همین‌ تخریبات‌، آبگرم‌ روباز «یئددی‌ بؤلۆک‌» خواهد‌ بود که در مسیر این طرح قرار گرفته است و در ابتدای لیست‌ نابودی‌ قید‌ شده است.

همچنین، ساخت‌ و سازهای‌ چندین‌ طبقه‌ مسکونی‌ و تجاری در اطراف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی‌ که‌ این روزها‌ تعدادشان نیز بیشتر شده است اعتراض فعالان فرهنگی، میراث فرهنگی و فعالین‌ مدنی اردبیل را در پی داشته است.

عملیات‌ ساخت‌ و ساز‌ ساختمانهای‌ تجاری و مسکونی در محوطه بقعه باعث می شود این بنای تاریخی از فهرست میراث‌ جهانی یونسکو حذف‌ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا