ایرانجهان

آژانس انرژی اتمی نگران کاهش ده درصدی راستی‌آزمایی‌ و بازرسی‌ مراکز هسته‌ای ایران

مدیر کل آژانس انرژی بین‌المللی اتمی از کاهش شفافیت برنامه هسته‌ای ایران ، پس از برچیده شدن دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی توسط مقامات این کشور ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه ۲۲ اردیبهشت براساس نسخه‌ای از گزارش رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که بین دیپلمات‌های آژانس توزیع شده، نوشت: « آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه کاهش نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲ و پس از آن که ایران مکانیسم‌های نظارتی مورد توافق در برجام را متوقف کرد، نگران است چرا که تعداد راستی‌آزمایی‌ها ده درصد کاهش یافته است.»

به نوشته این خبرگزاری، مدیرکل آژانس در گزارشی ۱۱۶ صفحه‌ای درباره موضوع اجرای پادمان‌ها تاکید کرده است که ایران هنوز موارد حل نشده در مورد پادمان‌ها را توضیح نداده و رفع نکرده است و در این زمینه هنوز کارهای بسیار مهمی باید انجام شود.

ایران پس از خروج آمریکا از توافقنامه بین‌المللی برجام، به تدریج دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرد.

به نوشته بلومبرگ در حالی که مذاکرات برای احیای برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام است، می‌توان گفت که برجام فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی را محدود کرده و امکان نظارت گسترده‌ را در ازای لغو تحریم‌ها را فراهم آورده بود.

این در حالی است که پس از خروج آمریکا، فعالیت‌های اتمی تهران پیشرفت چشمگیری کرد و اطلاعات درباره پیشرفت‌های هسته‌ای و تحولات گذشته نیز بیش از پیش مبهم شده است.

مدیر کل آژانس در بخش دیگری از گزارش خود در حالی که از تضمین‌های سطح بالای ایران در مورد تقویت همکاری‌های ایران ابراز رضایت کرده اما گزارشی از پیشرفت در این مسیر ارائه نکرده است.

کاخ سفید بارها بر تعهد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده است.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا