آذربایجانجهان

آغاز برنامه‌های «پایتخت فرهنگی جهان تُرک» در شهر شوشا آذربایجان

برنامه‌های مختلف «پایتخت فرهنگی جهان تُرک» در شوشا، شهر نمادین منطقه قره‌باغ آذربایجان آغاز شد.

برنامه‌های مختلف «پایتخت فرهنگی جهان تُرک» در شوشا، شهر نمادین منطقه قره‌باغ آذربایجان آغاز شد.

مراسم افتتاحیه این برنامه‌های فرهنگی با حضور عادل کریملی، وزیر فرهنگ آذربایجان، سلطان رایف، دبیرکل سازمان بین‌المللی فرهنگ تُرک (TÜRKSOY) کوبانیچ‌بک اومورعلی‌اف، دبیرکل سازمان کشورهای تُرک، سرکان کایالار، رئیس آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا)، جاهد باغجی، سفیر ترکیه در جمهوری آذربایجان، افق تورگانر نماینده جمهوری ترک قبرس شمالی و دیگر مقامات و مهمانان از کشورهای عضو این سازمان برگزار شد.

عادل کریملی در مراسم افتتاحیه با اشاره به اینکه شوشا در تاریخ و فرهنگ آذربایجان جایگاه مهمی دارد، تاکید کرد: آثار تاریخی و فرهنگی این شهر در دوران اشغال توسط ارامنه تخریب شد.

وی افزود که امروز شوشا و کل قره‌باغ دوران رستاخیز را تجربه می‌کنند و جنبه‌های تاریخی و فرهنگی شوشا به حالت اصلی خود بازگردانده می‌شود.

کریملی با گرامیداشت سی‌امین سالگرد تورکسوی گفت: «ما رویدادهای زیادی را در شوشا برگزار خواهیم کرد. در ماه اکتبر “اولین مجمع فرهنگ جهان تُرک” در این شهر برگزار می‌شود.»

سلطان رایف، دبیرکل سازمان بین‌المللی فرهنگ تُرک نیز گفت: «این سرزمین‌ها که زمانی اشغال شده بودند، دیگر جای درد و غم نیست، بلکه محل آزادی، استقلال و برادری است. شوشا پل طلایی جهان تُرک است. امروز شوشا نماد اتحاد، همبستگی و برادری جهان تُرک است.»

کوبانیچ‌بک اومورعلی‌اف، دبیرکل سازمان کشورهای تُرک نیز در این مراسم اظهار داشت که تحولات جهانی و منطقه‌ای، اهمیت همکاری و ادغام در جهان تُرک را بیش از پیش آشکار کرده است.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا