ایرانجهان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران درباره یافته‌های اخیر بازرسان این نهاد گفت‌وگو می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۳۰ بهمن به دنبال انتشار گزارش‌ها مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است.

ایران از حدود دو سال قبل اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد غنی می‌کند، اما گزارش‌ها حاکی است که از سه ماه قبل غنی‌سازی را در سایت فردو در آن سطح آغاز کرده است. غنی‌سازی تا سطح ۸۴ درصدی تنها شش درصد کمتر از میزانی است که برای تولید بمب هسته‌ای نیاز است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که این نهاد از گزارش رسانه‌ها درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران آگاه است.

این توییت در ادامه می‌گوید: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال مذاکره با ایران در مورد نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر آژانس است و در صورت لزوم به شورای حکام آژانس اطلاع‌رسانی خواهد کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر تاسیسات هسته‌ای ایران نظارت دارد در گزارش‌هایش به شورای حکام این نهاد یا در گزارش‌های فصلی خود که قبل از نشست شورای حکام منتشر می‌شود، از گسترش برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌دهد.

این میان خبرگزاری بلومبرگ روز یکشنبه گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران آثار اورانیوم با غنای ۸۴ درصد کشف کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که نمی‌تواند به‌طور مسنقل صحت این گزارش را تایید کند و دیپلمات‌ها نیز می‌گویند که آژانس تاکنون چنین گزارشی منتشر نکرده است.

گزارش بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات ارشد می‌افزاید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا دریابد ایران چگونه اورانیوم را تا سطح ۸۴ درصد غنی کرده است.

این گزارش می‌گوید: «بازرسان اکنون باید مشخص کنند آیا جمهوری اسلامی ایران عامدانه تا این حد اورانیوم را غنی‌سازی کرده یا غلظت حاصل از تجمع ناخواسته در شبکه آبشارهایی است که صدها سانتریفوژ پیشرفته با سرعت چرخش بالا را به هم متصل می‌کند.»

مقامات ایران اما خبرگزاری بلومبرگ را به «تحریف حقایق» متهم کرده و اظهار داشته‌اند که جمهوری اسلامی تاکنون مبادرت به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا