جهان

اوکراین از بکارگیری سامانه دفاع هوایی آمریکایی «اونجر» خبر داد

پهپادهای شاهد ساخت ایران کم‌سرعت هستند، و برای انهدام آنها لازم است از مسلسل‌های کالیبر بزرگ استفاده کرد

ایالات متحده به عنوان بخشی از کمک‌ نظامی 2.6 میلیارد دلاری خود به اوکراین به منظور مقابله با روسیه قصد دارد نُه فروند سامانه دفاعی برای سرنگون کردن پهپادهای انتحاری ایرانی شاهد-131 و شاهد-136 در اختیار کی‌یف بگذارد.

وبسایت «تسک اند پرپس» که اخبار نظامی را گزارش می‌کند، به نقل از یکی از مقام ارشد دفاعی آمریکا گفته است که این وانت توپ‌دار قرار است یک توپ 30 میلی‌متری داشته باشد. به جز این هنوز اطلاعاتی درباره سلاح مذکور منتشر نشده است.

به گزارش این وبسایت، ارتش ایالات متحده چندین دهه پیش گونه‌ای سیستم دفاع هوایی داشت که وانت‌های توپ‌دار اهدایی به اوکراین ممکن است نسخه‌ای روزآمدشده از آنها باشد.

«سیستم دفاع هوایی ولکان M167»، که به اختصار «وادز» نامیده می‌شود، یک وسیله نقلیه بود که یک توپ شش‌لول 20 میلی‌متری روی آن سوار بود که به صورت متوالی شلیک می‌کرد.

وادز سال‌ها پیش، پس از ورود سیستم‌های دفاع هوایی جدیدتر مثل «اَوِنجر» که متشکل از موشک‌های استینگر است که معمولاً روی هاموی یا وسلیه نقلیه زرهی آمریکایی نصب می‌شوند، از رده خارج شد.

ژنرال سرهی نایف، یکی از فرماندهان ارشد اوکراین، اخیرا توضیح داده که چرا سیستم‌های ضدهوایی برای مقابله با پهپادهای ساخت ایران که روسیه از آنها برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین مانند نیروگاه‌ها استفاده می‌کند، مهم هستند.

به گفته نایف، پهپادهای شاهد ساخت ایران کم‌سرعت هستند، و برای انهدام آنها لازم است از مسلسل‌های کالیبر بزرگ استفاده کرد. وانت‌های توپ‌دار با توپ 30 میلی‌متری راه حل ارزان‌قیمتی برای مقابله با تهدید پهپادهای ایرانی هستند.

به گفته تَسک اَند پِرپِس، برخی از این وانت‌ها دارای یک نورافکن بزرگ برای مشاهده پهپادها هنگام نزدیک شدن به اهداف احتمالی اوکراینی در طول شب هستند. این امکان وجود دارد که توپ 30 میلی‌متری ارائه‌شده توسط ایالات متحده روی «تویوتا هایلوکس» یا وانت‌های بزرگتر نصب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا