سیاست

ابراز نگرانی رجب طیب اردوغان از افزایش تنش‌ها در عراق

رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر تنش در ایران و عراق تشدید شده است، افزود: عراق نباید اجازه دهد تا فضای آشوب و تنشی جدید در این کشور ایجاد شود.

به گزارش آنادولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کاخ وحدالدین استانبول با اشاره به روابط دوستی دیرینه دو کشور اظهار داشت: در این زمینه که ادامه دوستی دیرینه بین ترکیه و آلمان علاوه بر دو کشور به نفع منطقه نیز خواهد بود هم عقیده هستیم.

 

وی افزود: در دیدار با صدراعظم آلمان روابط دوجانبه، مسائل منطقه بویژه آخرین تحولات لیبی و سوریه را مورد ارزیابی قرار دادیم. مصمم هستیم تا همکاری‌های موجود بین دو کشور ترکیه و آلمان را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، انرژی و گردشگری توسعه دهیم.

اردوغان در ادامه تصریح کرد: ترکیه و آلمان در خصوص مساله مهاجرت بخش بزرگی از بار اروپا را به دوش گرفته‌اند. اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی باید در زمینه کمک‌رسانی به سوریه بیشتر و سریعتر عمل کنند؛ این یک مسئولیت انسانی است.

وی گفت: اتحادیه اروپا تعهد کمک 6 میلیارد یورویی به پناهجویان داده بود که حتی 3 میلیارد یوروی آن را هم سازمان‌های مدنی پرداخت نکرده‌اند. ما تا کنون بیش از 40 میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم. خانم مرکل اظهار داشتند که در زمینه ساخت اردوگاه برای اهالی ادلب کمک خواهند کرد.

اردوغان تاکید کرد: حل مشکلات از طریق گفتمان سیاسی برای ترکیه و آلمان حائز اهمیت است. طرف‌های درگیر را به خویشتنداری و عقل سلیم فرا می خوانیم.

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: به افزایش مذاکرات خود با آلمان در راستای مسائل منطقه ادامه خواهیم داد. طی روزهای اخیر تنش در ایران و عراق تشدید شده است. عراق نباید اجازه دهد تا فضای آشوب و تنشی جدید در این کشور ایجاد شود.

اردوغان خاطرنشان کرد: با توجه به روابط دیرینه 500 ساله‌ای که با لیبی داریم، نمی‌توانستیم درخواست آنها را رد کرده و نادیده بگیریم. سربازان ما به آموزش نظامی در لیبی ادامه خواهند داد. روابط دیرینه ترکیه با لیبی و دعوت آنها این را ایجاب می‌کند.

وی با تاکید بر حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی گفت: قبل از هر چیزی من باور نکرده و باور نمی‌کنم که حفتر 55 ماده توافقنامه یا حداقل آتش‌بس را پذیرفته باشد. به اصطلاح پذیرفتن 55 ماده توافقنامه با امضا کردن آن تفاوت دارد. حفتر هنوز این توافقنامه را امضا نکرده است.

اردوغان تصریح کرد: دولت‌های امارات متحده عربی و مصر از حفتر حمایت تسلیحاتی می‌کنند. همچنین مزدوران شرکت روسی “واگنر” نیز پشت این مساله هستند. در زمینه مبارزه با تروریسم از فردی ناشناس حمایت نمی‌کنیم بلکه از ارتش فائز السراج حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: حمایت از دولت وفاق ملی لیبی یک ترجیح نیست بلکه ضرورتی است که قطعنامه شماره 2259 شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاب می‌کند.

اردوغان تاکید کرد: فائز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی را تنها نخواهیم گذاشت و از وی حمایت خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: کاملا واضح و روشن عرض می‌کنم که هیچ استاندارد منفی و دوگانه‌ای در رابطه با خبرنگاران آلمانی وجود ندارد.

 

خانم آنگلا مرکل نیز در این کنفرانس خبری گفت که در این دیدار درباره موضوع ادلب و امکان ارائه کمک به آوارگان از این شهر صحبت شد.

صدر اعظم آلمان تصریح کرد: «آواره شدگان از شهر ادلب در مکان‌ها و اردوگاه‌هایی مستقر هستند که نمی‌تواند آنها را از سرمای زمستان حفظ کند و باید اردوگاه‌ها و مکان‌های بهتری برای آوارگان ساخته و از آنها حمایت شود.»

وی افزود: «در دیدار با اردوغان تحولات در سوریه و به خصوص کمیسیون قانون اساسی سوریه و ضرورت حمایت از آن را مورد بررسی قرار دادیم.»

صدر اعظم آلمان بیان داشت: «طرف‌ها در لیبی باید با یکدیگر در راستای توقف درگیری‌ها همکاری کنند.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا