اقتصادجهانسیاست

اتحادیه اروپا روابط خود با ترکیه را بهبود و تحریم مدیران نفت این کشور را متوقف می‌کند

رویترز به نقل از چهار دیپلمات گزارش داد، با اقدام موثر دیپلماتیک آنکارا، اتحادیه اروپا برنامه‌های خود برای تحریم مدیران ارشد شرکت نفتی دولتی ترکیه را متوقف کرده است.

رهبران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر پیشنهاد منجمد کردن دارایی و ممنوعیت سفر این مدیران را بخاطر آنچه “فعالیت های حفاری غیرمجاز” ترکیه برای گاز طبیعی در آبهای مورد مناقشه در شرق مدیترانه عنوان کرده بود، داده بودند.

اتحادیه اروپا همچنین در نشست ۲۵-۲۶ مارس پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد اعتراضات در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور را سرنگون کند، توافق کرده بود تحریم های اقتصادی شدیدتری اعمال کند.

اما لحن سازنده تر اردوغان در سال جاری، حمایت آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان برای رویکرد آشتی جویانه و اولین گفتگوهای مستقیم بین ترکیه و یونان پس از ۵ سال، همه به تغییر شرایط کمک کرد.

دیپلمات های اروپایی و آمریکایی به رویترز گفتند، دولت جدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنین از بروکسل خواسته است در زمانی که ترکیه، متحد ناتو و کشور کاندیدای اتحادیه اروپا، تمایل بیشتری برای مصالحه دارد، تحریم ها را اعمال نکند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: “کار بر روی تحریم افراد تورک متوقف شده است و ما دیگر در مورد تحریم های اقتصادی گفتگو نمی کنیم.”

دیپلمات دوم اتحادیه اروپا گفت که این کار “هرگز واقعاً نتیجه نگرفت” و دیپلمات سومی که رویترز به هویت هیچ گدام اشاره نکرده، گفت “مسیر دیپلماتیک در اولویت قرار دارد”.

دیپلمات ها می گویند یک کنفرانس ویدیویی بین اردوغان و رئیس کمیسیون اروپا در تاریخ ۹ ژانویه برگزار شده و پس از آن مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بطور جداگانه با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل ناتو، گفتگوی رو در رو داشته است.

اتحادیه اروپا در فوریه سال ۲۰۲۰ دو مدیر شرکت نفتی دولتی ترکیه (تی‌پی‌اِی‌او) و همچنین مهمت فرخ آکالین، معاون مدیر آن را تحریم کرده بود.

آنکارا هرگونه نقض را رد کرده و تحریم های پیشنهادی را مغرضانه و ناعادلانه اعلام کرده بود.

یونان و قبرس، که از سوی فرانسه به شدت مورد حمایت قرار دارند، می خواستند ترکیه را به خاطر آنچه اکتشاف تحریک آمیز نفت و گاز توسط کشتی های ترک در آبهای مورد مناقشه عنوان می‌کردند، مجازات کنند. آنکارا می گوید این فعالیت ها در آبهای سرزمینی خود در حال انجام است.

دیپلمات ها گفتند، اما مرکل، از رویکردی که اولویت سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در ترکیه را تشکیل می دهد، طرفداری کرده و مکرون و یونان هم حمایت کرده‌اند.

آنها گفتند، در ابتدا انتظار می رفت گزارشی که به سفارش رهبران اتحادیه اروپا در مورد روابط با تركیه منتشر شود، اختلافات در مورد انرژی، حقوق بشر و مهاجرت را برجسته می‌كند، در حال حاضر از نظر لحن بی طرف خواهد بود.

ابراهیم کالین، مشاور سیاست خارجی اردوغان هفته گذشته جلسه ای با مشاوران سیاسی فرانسه و آلمان در آنکارا برگزار کرد. اردوغان همچنین قرار است روز جمعه یک کنفرانس ویدیویی با رهبران شورای اتحادیه اروپا و کمیسیون برگزار کند.

چاووش اوغلو در ماه جاری میلادی گفت که تغییر لحن ترکیه صادقانه است و آنکارا می خواهد اتحادیه اروپا نیز متقابلاً پاسخ دهد: “ما بر روی اینکه چگونه می توانیم با هم کار کنیم تمرکز می کنیم.”

آنکارا خواهان پیشرفت در مورد حق سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا برای شهروندان خود، ارتقاء توافقنامه تجاری و به رسمیت شناختن حقوق خود در مورد منابع هیدروکربن موجود در حریم دریایی خود است.

همچنین انتظار می رود اتحادیه اروپا بودجه تازه ای را از سال ۲۰۲۲ برای ۴ میلیون پناهنده که ترکیه میزبان آنها است فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا