جهانسیاست

ارمنستان در تاریخ ۲۰ ژوئن انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان امروز پنجشنبه ۲۸ اسفند اعلام کرد این کشور انتخابات زودهنگام پارلمانی را در ۲۰ ژوئن سال جاری برگزار می کند.

بحران سیاسی در ارمنستان پس از جنگ با آذربایجان در قره باغ و تحمل شکست، آغاز شد و مخالفان از پاشینیان خواستار استعفا شدند.

نخست وزیر ارمنستان در بیانیه ای کتبی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرد، اظهار داشت امروز با گاگیک تساروکیان، رهبر حزب مخالف «ارمنستان شکوفا» دیدار کرده است.

پاشینیان با بیان اینکه بهترین راه برای برون رفت از اوضاع سیاسی کنونی کشور انتخابات زودهنگام است، گفت: “با توجه به رایزنی های ما با آرمن سرکیسیان، رئیس جمهور، حزب «قدم من» و حزب «ارمنستان روشن‌شده»، انتخابات زودهنگام پارلمان در ارمنستان در ۲۰ ژوئن برگزار می شود.”

در جنگ قره باغ کوهستانی، بنا به اعلام رسمی مقامات ارمنی، ۶ هزار سرباز ارمنستان کشته شدند و ارمنستان شکست سنگینی برابر آذربایجان متحمل شد. دولت ایروان مجبور شد خاکی را که از آذربایجان در اوایل دهه ۹۰ میلادی گرفته بود پس دهد. پس از این شکست، اعتراضات آغاز شد و بسیاری از تظاهرکنندگان خواستار استعفای پاشینیان شدند.

اونیک گاسپاریان، رئیس ستاد کل ارمنستان و فرماندهان ارشد اعلامیه‌ای را که خواستار استعفای پاشینیان بود، در ۲۵ فوریه منتشر کردند. پاشینیان نیز بلافاصله اعلام کرده بود که گاسپاریان را برکنار کرده است.

رئیس جمهور سرکیسیان، که موضعی نزدیک به مخالفان داشت، فرمان برکناری گاسپاریان را امضا نکرد.

پاشینیان درخواست فرماندهان ارتش برای استعفا را “تلاش برای کودتا” توصیف کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا