آذربایجان

اتهام جاسوسی به «علیرضا فرشی» فعال حرکت ملی آذربایجان

به گزارش فعالان حقوق بشر در آذربایجان جنوبی، علیرضا فرشی فعال ملی مدنی آذربایجان طی تماسی کوتاه با نزدیکانش با تفهیم اتهام به جرم جاسوسی برای «عربستان سعودی» از طریق همکاری با تلوزیون «ای ان تی» متهم شده است.

به گزارش فعالان حقوق بشر در آذربایجان جنوبی، آقای علیرضا فرشی طی تماسی کوتاه با نزدیکانش از تفهیم اتهام به جاسوسی برای «عربستان سعودی» از طریق همکاری با تلوزیون «ای ان تی» متهم شده است.

قاضی پرونده در اقدامی بی سابقه قرار بازداشت موقت (سنگین ترین نوع قرار) را در دادسرای ناحیه «شهید مقدس» اوین صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، مهندس علیرضا فرشی فارغ التحصیل دانشگاه شریف در شرکتی وابسته به سپاه پاسداران با نام «خورشید ایرانیان» بعنوان مهندس نرم افزار کار می کرد که ظاهرا طبق قوانین این شرکت مسافرت به خارج بدون کسب اجازه از مدیران شرکت ممنوع بوده است.

گفته می شود مدیران این شرکت پس از بازگشت مهندس فرشی از مسافرت یکماهه اش به ترکیه در خردادماه امسال؛مشکلات زیادی برای وی بوجود آورده بودند.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته و همزمان با بالا رفتن محبوبیت فعالین ملی مدنی آذربایجان در مناطق تورک نشین ایران، با «سناریوسازی امنیتی» سعی بر ایجاد رعب و وحشت در جامعه آذربایجان را داشته اند.

طی چند سال اخیر و همزمان با خشک شدن غیر متعارف دریاچه اورمیه که بیشتر به «خشکاندن تعمدی» این نگین فیروزه آذربایجان شهرت یافته است، فعالان و مدافعان محیط زیست در آذربایجان به خاطر اعتراض به سیاستهای دولت ایران در بی اعتنایی به مسائل زیست محیطی منطقه که فجایعی نظیر خشک شدن دریاچه اورمیه را در پی داشته است، در مقابل – با اتهاماتی نظیر فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه و قوم گرایی مواجه شده اند.

اکنون نیز با توجه به راه اندازی شبکه تلوزیونی «ای ان تی» در ماههای اخیر که به صورت حرفه ای کار خود را آغاز و با استقبال روز افزون روبرو گردیده، و علیرغم این مدت زمان اندک، توانسته در بین جامعه آذربایجان و مناطق تورک نشین دارای مقبولیت بالایی گردد، جمهوری اسلامی ایران با ادعاهای کذب و طرح «سناریوسازی امنیتی»، سعی در ارعاب و ایجاد محدودیت‌ برای فعالین آذربایجان را دارد.

مشخصا، با توجه به شکست های پی در پی جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف جهانی، رژیم ایران تصمیم بر «انتقام سخت» به واسطه اتهامات واهی و پرونده سازی از فعالان حرکت ملی آذربایجان را دارد!

پیشتر، علیرضا فرشی در شعبه یک دادگاه انقلاب بهارستان به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری اسفند ۱۳۹۲ در نسیم شهر تهران، ۱۵ سال زندان و دو سال اقامت اجباری در باغملک از توابع احواز محکوم شده‌ بود.

طی ماههای گذشته، سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خواهان لغو حکم زندان و تبعید مهندس «علیرضا فرشی» شده بود.

اخیرا نیز دادگاه تجدید نظر برای علیرضا فرشی و سه تن دیگر از فعالین، روز دوشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹٨ در «شعبه ۵۴ تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی» برگزار شد.

خاطرنشان می گردد که آقای علیرضا فرشی موسس کمپین آنلاین بزرگداشت روز جهانی زبان مادری است.

لازم به ذکر است که تلویزیون «ای ان تی» این اتهام واهی و پروژه امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم می کند.و انتشار دهندگان چنین خبری را پروژه غرض ورزی و دشمنی می پندارد و اعلام می کند که هیچگونه ارتباط و همکاری با فعال مذکور را ندارد.
و اخبار موثق را در اختیار بیندگان عزیز اعلام خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا