ایرانخاورمیانه

اجماع کشورهای عرب در مورد حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه در خلیج

شورای اتحادیه کشورهای عربی با انتشار بیانیه‌ای بر حاکمیت کامل امارات بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأکید کرد.

شورای اتحادیه کشورهای عربی، در نشست خود در سطح وزرای خارجه در قاهره، پایتخت مصر با انتشار بیانیه‌ای بر حاکمیت کامل امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأکید کرد.

در قطعنامه پایانی این نشست، کشورهای عربی ایران را بدلیل اشغال این جزایر به نقض حاکمیت امارات متهم کردند و آن‌ را اقداماتی در جهت بی ثبات کردن منطقه و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل اعلام کردند.

اتحادیه عرب همچنین حمایت خود را از همه اقدامات و روشهای مسالمت آمیز که امارات متحده عربی برای بازگرداندن حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه انجام می‌دهد، اعلام کرد.

این اتحادیه، گشایش دفاتر توسط دولت ایران برای اسکان ایرانیان در جزیره ابوموسی و همچنین مانورهای نظامی ایران اطراف این جزیره را محکوم و خواهان خروج نیروهای ایرانی از این جزیره شدند.

این شورا از ایران خواست، آنچه که برای بهبود روابط با کشورهای عربی و از بین بردن تنش لازم است را به مراحل عملی و ملموس برساند.

لازم به ذکر است که این سه جزیره به دلایل مختلف از اهمیت استراتژیک و اقتصادی زیادی برخوردار هستند، از جمله نظارت آنها بر تنگه هرمز، که روزانه ۴۰ درصد از نفت جهان از طریق آن عبور می کند، و بر این اساس، “هر کشوری این جزایر را کنترل کند، دریا و ترافیک در خلیج را کنترل می کند.”

در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۷۱، نیروهای مسلح شاهنشاهی ایران جزایر تنب بزرگ و کوچک را تصرف کردند. در تنب بزرگ، نیروهای ایرانی از پلیس‌های مستقر در جزیره خواستند تا پرچم راس الخیمه را پایین بیاورند. سالم سهیل بن خمیس، یکی از شش پلیس مستقر در این ایستگاه، حاضر به انجام این کار نشد و با نیروی‌های ایرانی درگیر و کشته شد.

با کشته شدن بن خمیس ۲۰ ساله او به عنوان اولین شهید تاریخ امارات متحده عربی در نظر گرفته شد و ۳۰ نوامبر به عنوان روز شهید در امارات متحده عربی جشن گرفته می‌شود.

در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۷۱، نیز ایران جزیره ابو موسی را اشغال کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا