ایرانخاورمیانه

ادعای شکنجه و کشته شدن مسافران افغان توسط مرزبانان ایران؛ وزیر خارجه افغانستان دستور تحقیق داد

 وزارت خارجه افغانستان هیاتی را موظف کرده است تا این رویداد را به شکل همه جانبه تحقیق و بررسی کند، تا با توجه به داده‌های این تحقیق تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت، محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه پس از دریافت گزارش‌هایی در رابطه با کشته شدن مسافرین افغان در امتداد مرز با  ایران، خواستار آن شده تا این موضوع به صورت همه جانبه تحقیق شود.

در این باره یک شهروند افغان که مدعی ‌است به تازگی توسط نیروهای مرزی ایران، رد مرز شده‌است، به بی‌بی‌سی گفت که حدود پنجاه تن از اتباع افغان که به صورت قاچاق وارد خاک ایران شده بودند، توسط مرزبانان ایرانی بازداشت و به رودخانه انداخته شدند.

تصاویر گرفته شده از اجساد داخل رودخانه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و ادعا می‌شود که توسط مرزبانان ایرانی به رودخانه انداخته شده‌اند.

یکی از افرادی که مدعی است با قربانیان همسفر بوده‌، به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که آنان بعد از بازداشت شدن توسط نیروهای مرزی ایران، «مورد آزار و اذیت قرار گرفتند» و حتی مرزبان آنان را «کاملا لخت کردند.»

او مدعی است که مرزبانان آنها را که ۵۷ نفر بودند مجبور به کار اجباری کرده و بعد سوار مینی‌بس کرده و رد مرز کردند. او گفت که سربازان آنان را کنار رودخانه مرزی هریرود آورده و آنان را مجبور کردند که از منطقه ازرودخانه بگذرند که آبش عمیق بود.

او مدعی است که از ۵۷ نفر «۲۳ نفر در آب غرق شده و جان دادند» و بقیه نیز به نحوی خودشان را از رودخانه بیرون کشیدند.

او که با جسد قربانیان به هرات آمده بود به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که هفت جسد را موفق شده از آب بیرون بکشد و بقیه را آب برده است. خبرنگار بی‌بی‌سی در غرب افغانستان نیز می‌گوید که شش جسد به شهر هرات منتقل شده است.

همچنین در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده تصاویر پنج جنازه نمایش داده می‌شود که یک کودک نیز در میان آنان است.

صدای فردی که در این ویدیو شنیده می‌شود، می‌گوید که این کودک ۱۱ سال داشته است. او مدعی است که از ۵۰ نفر همسفرانش فقط ۲۰ نفرباقی مانده و بقیه را سربازان ایرانی به آب انداخته که همه غرق شدند. او می‌گوید که سربازان ایرانی این افراد را به به زور به آب انداختند.

فردی دیگری درباره این حادثه می‌گوید که «ما از مرز تورغندی به سمت ایران رفتیم و ساعت ۱۰ وارد خاک ایران شدیم.» او مدعی است که شب سربازان ایرانی آنها را بازداشت کردند و یک شب نگهداشته و فردای آن روز سربازان آنان را به داخل رودخانه انداخته که ۳۰ نفر آنان ناپدید و فقط ۲۰ نفر زنده مانده‌اند.

در تصاویر همرسانی شده مردانی دیگر دیده می‌شود که به ادعای خود آنان در رودخانه گل آلود توسط سربازان ایرانی انداخته شده و به دلیل خوردن آب گل آلود همه بیمار شده‌اند. با تمام کسانی که در این ویدیو صحبت شده، مدعی بودند که آنان مورد ضرب و شتم سربازان ایرانی قرار گرفته‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا