جهانخاورمیانه

ارتش اسرائیل وارد بیمارستان الشفا در غزه شد؛ اعلام مخالفت آمریکا با حمله به بیمارستان

ارتش اسرائیل از ورود به بیمارستان الشفا در شمال غزه و آغاز عملیات در قسمتی از آن خبر داد. در پی اعلام این خبر، یکی از سخنگویان کاخ سفید گفت آمریکا از حمله هوایی به بیمارستان و تبادل آتش در آن حمایت نمی‌کند.

ارتش اسرائیل گفت عملیات در این بیمارستان پس از تخلیه بخش‌های مربوطه صورت گرفت و در ادامه عملیات قرار است تجهیزات پزشکی و غذای نوزادان به داخل بیمارستان منتقل شود.

در پی اعلام این خبر، ، یکی از سخنگویان کاخ سفید گفت آمریکا از حمله هوایی به یک بیمارستان و تبادل آتش در آن حمایت نمی‌کند. او افزود: «نمی‌خواهیم ببینیم مردم بی‌گناه و بی‌پناه و بیماران وسط تبادل آتش گرفتار شوند.»

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن و اسرائیل به طور کامل مسئول حمله به بیمارستان الشفا و همه پیامدهای انسانی آن و تخلیه اجباری ساکنان شمال غزه و آواره شدن آنها هستند.

این بیانیه افزود: کاخ سفید با این اظهارنظر که مقر فرماندهی حماس در بیمارستان الشفا در غزه است، به اسرائیل برای انجام کشتار جمعی مردم غزه چراغ سبز نشان می‌دهد.

پیش‌تر در روز سه‌شنبه ۲۳ آبان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد حماس و جهاد اسلامی از بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان الشفا برای نگهداری سلاح استفاده می‌کند و با استفاده از تونل‌هایی که در زیر این بیمارستان‌ها ساخته‌اند، عملیات نظامی خود را پیش می‌برند.

کربی در عین حال گفت: اقدامات حماس از مسئولیت اسرائیل در حفاظت از غیرنظامیان نمی‌کاهد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز گفت: بیمارستان‌های نوار غزه به دلیل استفاده حماس از آنها برای فعالیت‌های نظامی، در خطر از دست دادن وضعیت حفاظت شده‌ تحت قوانین بین‌المللی‌اند.

از سوی دیگر، سخنگوی حوثی‌های یمن اعلام کرد که این گروه به سمت اسرائیل از جمله شهر ایلات موشک‌های بالستیک شلیک کرده است.

سخنگوی حوثی‌ها همچنین گفت حوثی‌ها در مورد هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ تردید نخواهند کرد.

پیش‌تر آژیرهای خطر حمله موشکی برای دومین بار در شهر ایلات اسرائیل به صدا درآمد و ارتش اسرائیل اعلام کرد موشک پرتابی به سمت این کشور را با سامانه پدافند هوایی «پیکان» در منطقه دریای سرخ رهگیری کرده است.

عبدالملک الحوثی، رهبری حوثی‌های یمن، سه‌شنبه ۲۳ آبان تاکید کرد این گروه به حملات خود علیه اسرائیل ادامه خواهد داد. او همچنین تهدید کرد این گروه به دنبال کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ خواهد بود.

 

واکنش‌ها به حملات اسرائیل به بیمارستان‌ها

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت هشدار داد با توجه به شرایط وخیم و آسیب‌پذیری برخی بیماران بستری شده در بیمارستان شفا، خارج کردن آن‌ها از این مرکز درمانی غیرممکن است.

او تاکید کرد با توجه به قوانین بشردوستانه بین‌المللی، اساسا نباید درخواستی در زمینه تخلیه این بیمارستان مطرح شود.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) اعلام کرد با توجه به کمبود شدید سوخت در نوار غزه، بیمارستان‌ها و تصفیه‌خانه‌ها تا ۴۸ ساعت آینده مجبور به متوقف کردن فعالیت‌های خود خواهند شد.

وزارت بهداشت حماس اعلام کرد به دلیل قطع اینترنت و نداشتن ارتباط با بیمارستان‌ها، امکان به روزرسانی آمار کشته‌شدگان در نوار غزه وجود ندارد.

مدیر بیمارستان شفا اعلام کرد ده‌ها بستری شده جان باخته در این بیمارستان در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.

محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین بیمارستان غزه، از دفن ۱۷۹ نفر در یک «گور دسته‌جمعی» خبر داد. به گفته او، هفت نوزاد و ۲۹ بیمار فوت شده در بخش مراقبت‌های ویژه در میان مدفون‌شدگان هستند.

مدیر این بیمارستان تاکید کرد اجساد زیادی در این مجتمع بیمارستانی تلمبار شده‌اند و به دلیل نبود سوخت و قطع برق، سردخانه آن هم کار نمی‌کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۲۳ آبان با انتشار گزارشی جدید اعلام کرد حمله‌های غیرقانونی ارتش اسرائیل به تاسیسات پزشکی، پرسنل و حمل‌ونقل و سیستم بهداشت و درمان غزه باید به عنوان جنایات جنگی بررسی شود.

این سازمان نوشت با وجود ادعای ارتش اسرائیل در روز پنجم نوامبر مبنی بر «استفاده حماس از بیمارستان‌ها»، هیچ مدرکی در این مورد ارائه نشده است که محروم کردن بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها را از وضعیت حفاظت شده‌شان توجیه کند.

شامگاه دوشنبه ۲۲ آبان، وزارت امور خارجه آمریکا از کسانی که برای متقاعد کردن اسرائیل در مورد محافظت از بیمارستان‌ها در غزه تلاش می‌کنند خواست به حماس نیز فشار بیاورند از بیمارستان به عنوان سپر دفاعی استفاده نکند.

 

ادامه تنش و حملات متقابل در منطقه

ارتش اسرائیل اعلام کرد در پاسخ به حملات انجام‌شده در مرز شمالی این کشور، یک پست دیده‌بانی حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۲۰۰ موضع گروه حماس شامل پرتاب‌گرهای موشک‌های ضد تانک و مراکز تولید سلاح را هدف قرار داده است.ارتش اسرائیل همچنین گفت تعدادی از ساختمان‌های متعلق به حکومت حماس در غزه را به تصرف خود درآورده است.

بنا بر اعلام نیروهای دفاعی اسرائیل، وقفه‌های بشردوستانه جنگ امروز (سه‌شنبه ۲۳ آبان) در شمال نوار غزه ادامه خواهد یافت تا فلسطینی‌ها بتوانند منطقه را تخلیه کنند و به سمت جنوب بروند.

تداوم حملات در کرانه باختری

ارتش اسرائیل اعلام کرد در طول شب گذشته سربازانش مواد منفجره پنهان شده را کشف کردند، فلسطینیان تحت تعقیب را بازجویی و بازداشت کردند و با «عوامل تروریستی محلی» درگیر شدند.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل حمله‌ای پهپادی را علیه گروهی از فلسطینی‌های مسلح انجام داده که مواد منفجره را به سوی نیروهای ارتش پرتاب می‌کردند.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین گفت در جریان این درگیری‌ها و در نتیجه حمله پهپادی، دست‌کم شش نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند.

واکنش‌های بین‌المللی به مناقشه خاورمیانه

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین، در گفت‌وگو با سایت «آخرین خبر» موضع علی خامنه‌ای و حسن نصرالله درباره جنگ حماس و اسرائیل را «هوشمندانه» خواند و گفت این جنگ گسترش نخواهد یافت.ظریف افزود: «حمایت ما از مقاومت شامل ورود ما به جنگ نیست.»

از سوی دیگر، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در نشستی در ژنو جمهوری اسلامی را به‌دلیل حمایت مالی از حماس، حزب‌الله، جهاد اسلامی و حوثی‌های یمن، سر مار خواند. کوهن گفت جمهوری اسلامی به خاطر حمایت مالی و تسلیحاتی از حماس مسئول حمله‌ ۱۵ مهر به اسرائیل است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده در هماهنگی با بریتانیا، افراد و نهادهایی را که از «گروه‌های تروریستی حماس و جهاد اسلامی فلسطین» حمایت کرده‌اند، تحریم می‌کند.

او افزود: «ما به هماهنگی با شرکا و متحدان خود برای ایجاد اختلال در کانال‌های تامین مالی تروریسم ادامه می‌دهیم.»

بلینکن به نقش جمهوری اسلامی در پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی پرداخت و گفت تهران از طریق ارسال تسلیحات و انتقال منابع مالی به این گروه‌ها کمک می‌کند.

در همین حال، حامیان اسرائیل در واشینگتن با شعارهایی از جمله مخالفت با یهودی‌ستیزی تجمع برگزار کردند. این تجمع با سخنرانی ویدیویی رییس‌جمهور اسرائیل و حضور چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا برگزار شد. رسانه‌های اسرائیل و برگزارکنندگان می‌گویند حدود ۲۰۰ هزار نفر در این تجمع شرکت کرده‌اند.

 

توافق آزادسازی گروگان‌ها نزدیک است

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر تاکید کرد ادامه بمباران غزه از سوی اسرائیل ادامه تلاش‌ها را برای آزادی زندانیان پیچیده می‌کند.

پیش از این و در روز ۱۸ آبان واشینگتن پست خبر داد نخست‌وزیر قطر در دیدار با دیوید بارنیا، رییس موساد و ویلیام برنز، رییس سازمان سی‌آی‌ای درباره آزادی زنان و کودک اسرائیلی در اختیار حماس در ازای برقراری آتش‌بسی موقت و همچنین ارسال کمک‌ها به نوار غزه به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

واشینگتن پست در گزارشی جدید به نقل از یک مقام اسرائیلی خبر داد این کشور و حماس به توافقی برای آزادی حدود ۷۰ زن و کودک گروگان گرفته شده نزدیک‌ شده‌اند.

این مقام گفت نتیجه این توافق احتمالا ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود و طی آن، گروگان‌ها در ازای زنان و جوانان فلسطینی زندانی در اسرائیل، به‌صورت گروهی آزاد می‌شوند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل به دنبال آزادی ۱۰۰ زن و کودک گروگان است اما حماس تمایل خود را برای آزادی تنها ۷۰ نفر اعلام کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا