جهان

اوکراین می‌گوید به منطقه تحت بمباران روسیه نفوذ کرده است

کی‌یف حدود چهار ماه است که ضدحمله خود علیه روسیه را آغاز کرده است، اما تاکنون بیشتر دستاوردهای مقطعی داشته است

اوکراین اعلام کرد در جریان ضدحمله خود علیه روسیه موفق شده است به ساحل شرقی رود دنیپرو در شبه‌جزیره کریمه، که از زمان آغاز جنگ تحت بمباران ارتش روسیه بوده است، نفوذ کرده و جای پای خود را محکم کند.

به گزارش «رویترز»، آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه این موضوع را اعلام کرد و گفت: «به‌رغم تمامی مشکلات، نیروهای دفاعی اوکراین جای پایی در ساحل شرقی رود دنیپرو برای خود باز کرده‌اند. آنها گام به گام کریمه را از وجود نظامیان روسیه پاک می‌کنند. ما 70 درصد راه رفته‌ایم، و ضدحمله ما در حال گسترش است.»

نیروهای روسیه در اوایل تهاجم فوریه 2022 خود به اوکراین، منطقه خرسون را تصرف کردند، اما اواخر پارسال این منطقه را تخلیه کردند و عقب نشستند. از آن زمان خرسون و دیگر شهرهای منطقه تحت بمباران مداوم روسیه بوده‌اند.

به گفته رویترز، کی‌یف حدود چهار ماه است که ضدحمله خود علیه روسیه برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال در شرق و جنوب اوکراین را آغاز کرده است، اما تاکنون بیشتر دستاوردهای مقطعی داشته است. گزارش‌های غیررسمی نشانگر پیشرفت‌های اوکراین بوده‌اند.

ارتش روسیه هفته پیش اعلام کرد که تلاش اوکراینی‌ها برای ساختن یک پل در کرانه شرقی رود دنیپرو و جزایر مجاور را خنثی کرده‌ و حدود 500 سرباز اوکراینی را کشته است.

در واقعه‌ای غیرعادی، دو خبرگزاری دولتی روسیه روز دوشنبه هشدارهایی منتشر کردند مبنی بر اینکه مسکو در حال انتقال نیروهای خود به «مواضع مطلوب» در شرق رودخانه دنیپرو در اوکراین است، اما دقایقی بعد این خبر را حذف کردند.

به گفته یرماک: «ما نیازمند تسلیحات هستیم. روسیه هنوز برتری هوایی دارد. به دلیل دور زدن تحریم‌ها هنوز هم توانایی تولید موشک دارد. علاوه بر این هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی و مهمات سنگین کره شمالی را نیز در اختیار دارد.»

رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در پایان تاکید کرد که روسیه قصد توقف جنگ را ندارد، اما امیدوار است با سرسختی نشان دادن و ایستادگی کردن «وحدت دموکراسی‌ها» در حمایت از اوکراین را بشکند و جنگ را ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا