آذربایجانجهانسیاست

اردوغان در مجلس آذربایجان: “همه دنیا بدانند که ما با آذربایجان هستیم”

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۰ در پارلمان جمهوری آذربایجان سخنرانی کرد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «در طول این جنگ مقدس، ترکیه هم به عنوان یک کشور و هم به عنوان یک ملت در کنار آذربایجان ایستاد. امروز ما با همه فرصت هایمان در کنار آذربایجان هستیم، بگذارید همه دنیا بدانند که انشاالله فردا نیز با آذربایجان خواهیم بود. درست همانطور که احمد جواد، نویسنده سرود ملی آذربایجان، در جنگ بالکان با جوانان آذربایجانی در ارتش عثمانی جنگید، همانطور که دلیران آذربایجانی در چاناک‌کاله جنگیدند و به شهادت رسیدند، همانگونه که شیرهای ارتش اسلام قفقاز -سربازان نوری پاشا اگر آن روز به کمک برادران آذربایجانی مان آمدند، امروز و در آینده نیز متحد خواهیم بود. سعادت آذربایجان، سعادت ماست، آزادی‌اش آزادی ما، سرنوشت‌اش سرنوشت ما، اندوه‌اش غم و اندوه ماست.»

اردوغان افزود: «برادران عزیز من، هنگامی که نوری پاشا به قفقاز آمد، ارامنه بیش از ۱۲ هزار تورک و مسلمان را کشتند. در قفقاز یک قتل عام رخ داد که در صفحات سیاه تاریخ نوشته خواهد شد. کسانی که به ملت تورک تهمت می زنند ابتدا باید به این مکان ها، قفقاز و آذربایجان نگاه کنند. آنها همچنین باید به آنچه در قره باغ و خوجالی سی سال پیش رخ داده است -نه فقط یکصد سال پیش- نگاه کنند. سپس، اگر ضمیرشان اجازه می دهد، می نشینیم و درباره اتهامات علیه ما با آنها صحبت می کنیم. اما آنها چشم دارند، نمی بینند، گوش دارند، نمی شنوند. قلب آنها احساس خود را از دست داده است. کسانی که ندیدند آنهایی که قره باغ و سرزمینهای اشغالی آذربایجان را به مدت سی سال تخریب کردند و همه چیز را هنگام رها کردن سوزاندند، برای جلوگیری از مبارزه برای آزادی بسیج شدند. بگذارید حالا بیایند و فضولی را ببینند. هر قسمت از این مکانها تخریب، سوزانده و خاکستر شده است. بگذارید بیایند قره باغ را ببینند… آنها وقتی می آمدند مهاجم بودند و هنگام رفتن نیز متجاوز بودند.»

وی در ادامه گفت: «این رفتار به تنهایی کافی است تا نشان دهد قره باغ سرزمین مادری چه کسی است. وقتی سی سال پیش آذربایجانی ها مجبور به ترک قره باغ شدند، هیچ جایی را ویران نکردند و هیچ خانه ای را نسوزاندند. چراکه یک شخص نمی تواند وطن خود را ویران کند، نمی تواند وطن خود را بسوزاند. اما از آنجا که قره باغ وطن آنها نبود، آنها همه چیز را سوزانده و از بین بردند.»

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «این شهر [شوشا] خانه آهنگساز بزرگ اوزئیر حاجی بیلی، بلبل، خورشیدبانو ناتوان، رشید بهبودوف و بسیاری دیگر از هنرمندان و شاعران است. امروز، شوشا، سرزمین متفکرانی مانند احمد بی آقا اوغلو، که نه تنها در آذربایجان، بلکه در ترکیه و جهان تورک نیز حرفی برای گفتن داشت، احیا می شود -نگران نباشید.»

رئیس جمهوری ترکیه در پایان گفت: «علاوه بر این، همه این فرایندها آغاز یک دوره جدید برای آذربایجان و ارمنستان است. به عنوان مثال، ارامنه می توانند از طریق راه آهن که در راهرو زنگه‌زور راه اندازی می شود، به راحتی به مسکو و کل جهان بروند و بنابراین می توانند از محاصره خلاص شوند… زیرا این منطقه به صلح احتیاج دارد. ما باید به این مهم برسیم. اگر ارمنستان مشکلات خود را با آذربایجان حل کند، ما نیز به عنوان ترکیه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. مزایای گشودن مرزهای ترکیه به ارمنستان به همین جا ختم نمی شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا