ایرانجهان

اروپا برای اولین‌بار ناقضان حقوق زنان را در 6 کشور از جمله ایران تحریم کرد

تحریم‌های اتحادیه اروپا همچنین علیه دو تن از وزیران حکومت طالبان در واکنش به آپارتاید جنسیتی و اعمال ممنوعیت‌هایی از جمله ممنوعیت تحصیل و اشتغال علیه دختران و زنان افغانستان اعمال می‌شود.

اتحادیه اروپا برای اولین بار ناقضان حقوق زنان و عاملان خشونت‌های جنسی را در 6 کشور از جمله ایران، افغانستان هدف تحریم‌های خود قرار داد.

اتحادیه اروپا، سه‌شنبه 16 اسفند و در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن، تحریم‌هایی را علیه نه نفر و سه نهاد ناقض حقوق زنان از جمله مقامات و نهادهای وابسته به ایران، دو وزیر حکومت طالبان و دو فرمانده روسی درگیر جنگ در اوکراین که مسئول خشونت جنسی و نقض حقوق زنان در جریان تهاجم روسیه به اوکراین هستند، اعمال کرد.

به گزارش «رویترز»، این اولین اقدام تحریمی اتحادیه اروپا در سطح بین‌المللی علیه عاملان خشونت‌های جنسی به شمار می‌رود.

براساس لیست اتحادیه اروپا که توسط رویترز پیش از انتشار رسمی آن مشاهده شد، این تحریم‌ها همچنین دو نیروی پلیس در مسکو ، دو مقام طالبان و تعدادی از نیروهای حکومتی در میانمار و سودان جنوبی را هدف قرار داده است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا همچنین علیه دو تن از وزیران حکومت طالبان در واکنش به آپارتاید جنسیتی و اعمال ممنوعیت‌هایی از جمله ممنوعیت تحصیل و اشتغال علیه دختران و زنان افغانستان اعمال می‌شود.

رویترز اعلام کرده که مسئولان زندان قرچک تهران نیز جزو افراد تحریم شده هستند. پیش‌تر وزارت خزانه‌داری آمریکا، زندان قرچک ورامین، تنها زندان زنانه ایران و رئیس آن صغری خدادی را تحریم کرده بود.

در بخشی از بیانیه‌ای که کمیسیون اروپا، مسئول سیاست خارجه و مسئول سیاست امنیتی این اتحادیه در روز سه‌شنبه به مناسبت روز هشتم مارس، صادر کرده‌اند، آمده است: «ما در کنار زنان در ایران که آزادی‌های آنها مرتبا محدود می‌شود ایستاده‌ایم. همچنین در کنار کسانی که در افغانستان، جایی که طالبان در تلاشند تا حضور زنان و دختران را از فضای عمومی و همچنین در هر جای دیگر در جهان که حقوق و آزادی‌های اساسی زنان در آن تهدید یا انکار می‌شود، پاک کنند، می‌ایستیم.»

اتحادیه اروپا هنوز اسامی افراد و نهادهای تحریم‌شده را اعلام نکرده و قرار است چهارشنبه 17 اسفند منتشر کند. اما آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه نوشته، 6 کشور، از جمله ایران هدف این تحریم‌ها هستند.

در همین راستا، ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند گفته است:«با تحمیل این تحریم‌ها، ما پیام واضحی را برای عاملان (نقض حقوق زنان) ارسال می‌کنیم که آنها با جنایات خود رها نخواهند شد. این اقدامات وحشتناک و غیرانسانی عواقب دارد. این همچنین پیامی برای قربانیان است: اتحادیه اروپا هر کجا که در جهان هستید از شما حمایت می‌کند.»

بر اساس گزارش رویترز، این تحریم‌ها شامل بلوکه کردن دارایی‌ها و ممنوعیت ورود افراد تحریم شده به اتحادیه اروپاست.

این تحریم‌ها در حالی وضع می‌شوند که در ایران، هزاران دانش‌آموز که عمدتا دختر هستند، در مدارس و فضاهای آموزشی تحت حملات گسترده و روزافزون شیمیایی و مسمومیت قرار می‌گیرند.

ناظران می‌گویند که حکومت ایران علیه دختران دبیرستانی که در صحنه اعتراضات سراسری طی ماه‌های گذشته، بسیار فعالانه نقش داشته‌اند دست به «انتقام‌جویی» می‌زند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا