ایرانجهان

نماینده آمریکا در شورای حکام: ایران اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خود را متوقف کند

پیشتر در گزارش محرمانه آژانس آمده بود که ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده تا سطح 83.7 درصد در سایت هسته‌ای «فردو» یافت شده که نگرانی‌های گسترده‌ای را ایجاد کرد

در پی برگزاری نشستی درباره گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در وین، لارا هال‌گیت نماینده ویژه آمریکا با قرائت بیانیه‌ای نسبت به اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای ایران و غنی‌سازی نزدیک به 90 درصدی در ایران موضع گرفت.

در این بیانیه که شامگاه سه‌شنبه 16 اسفند به وقت اروپای مرکزی در مقر شورای حکام آژانس خوانده شد، لارا هال‌گیت، با تاکید بر این‌که هیچ کشوری در جهان امروز به جز ایران، اورانیوم را تا سطح 60 درصدی برای مقاصدی که ایران مدعی آن است غنی‌سازی نمی‌کند، گفت: «ایران باید اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خود و پیگیری مداوم اقداماتی را که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.»

او همچنین ادامه داد: «همانطور که گزارش دبیرکل (آژانس) روشن می‌کند، ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های «برجام»، از جمله از طریق استقرار سانتریفیوژهای پیشرفته جدید و انباشت مداوم اورانیوم بسیار غنی شده ادامه می‌دهد.»

هال‌گیت تاکید کرد: «ادامه تولید اورانیوم غنی شده تا 60 درصد ایران هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد. ایران باید این فعالیت عمیقاً نگران‌کننده خود را که در تضاد با رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است، متوقف کند.»

او با تاکید بر این‌که نقض تعهدات پادمانی ایران باید توسط شورای حکام با جدیت مورد توجه قرار گیرد، گفت: «موضوع نگران‌کننده‌تر، کشف ذرات اورانیوم با غنای بیش از 80 درصد توسط آژانس در فردو است. ایران باید فورا این موضوع را شفاف کند. اقدامات ایران، چه عمدی یا سهوی، به تشدید تنش‌ها منجر شده و به طور بی‌سابقه از حد خارج شده است.»

ایران پیشتر در واکنش به کشف ذرات غنی‌سازی شده 84 درصدی گفته بود که خطای کارکنان سبب این غنی‌سازی شده است. این در حایل است که پیشتر آژانس از دست‌کاری عمدی آبشار سانتریفیوژهای سایت فردو خبر داده بود.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که سه شنبه 16 اسفند اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بودند که در دومین روز از نشست چهارروزه شورای حکام در وین، بررسی میزان پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی را آغاز می‌کنند.

همچنین، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز در توییتی با انتشار عکسی از برگزاری نشست نوشته بود: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی بررسی دستور کار خود با عنوان راست‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت را آغاز کرده است.»

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از سفر خود به ایران و ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی، دوشنبه 15 اسفند در اولین روز از نشست چهار روزه شورای حکام این آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: «دو سال است که آژانس توانایی انجام فعالیت‌های نظارتی در ایران را ندارد.»

گروسی از دیدار خود با ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و محمد اسلامی خبر داد و گفت که گفت‌وگوهای فنی آژانس با مقامات جمهوری اسلامی برای روشن شدن کامل موضوع کشف ذرات اورانیوم با غنای بسیار فراتر از سطح غنی‌سازی اعلام‌شده از سوی ایران، شروع شده است.

پیشتر در گزارش محرمانه آژانس آمده بود که ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده تا سطح 83.7 درصد در سایت هسته‌ای «فردو» یافت شده که نگرانی‌های گسترده‌ای را ایجاد کرد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا