جهان

استقبال آمریکا از حذف روسیه از سوئیفت؛ مسکو در راه بستن حریم هوایی

کریس مورفی،‌ سناتور دموکرات ایالات متحده،‌ روز یکشنبه هشتم اسفندماه گفت که تصمیم کشورهای غربی برای حذف شمار مشخصی از بانک‌های روسی از سوئیفت یک «موفقیت بزرگ دیپلماتیک» است.

در حالی که اروپا به همراه بریتانیا،‌ آمریکا و کانادا دسترسی برخی بانک‌ها روسی به سوئیفت را قطع خواهد کرد، یک سناتور آمریکا آن را «موفقیت بزرگ دیپلماتیک» خوانده است.

در مقابل مسکو نیز اعلام کرده حریم هوایی خود را روی کشورهای بیشتری خواهد بست.

کریس مورفی،‌ سناتور دموکرات ایالات متحده،‌ روز یکشنبه هشتم اسفندماه گفت که تصمیم کشورهای غربی برای حذف شمار مشخصی از بانک‌های روسی از سوئیفت یک «موفقیت بزرگ دیپلماتیک» است.

او این اقدام را همچنین نشان‌دهنده «تعهد به استقلال اوکراین و حمله به فساد» خواند.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه،‌ نیز گفت: «تا زمانی که پوتین رهبر روسیه است، مردم روسیه نمی‌توانند به رویاهایشان برسند و در فقر و مسکنت زندگی خواهند کرد.»

او افزود: «آن‌ها باید خود را از شر او خلاص کنند.»

از سویی نیز بوریس جانسون،‌ نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گوید بریتانیا و متحدانش علیه روسیه بر سر سوئیفت اقدام قاطعانه‌ای انجام داده‌اند.

متحدان غربی علیه جنگ روسیه،‌ روز شنبه به صورت مشترک اعلام کردند که دسترسی تعداد مشخصی از بانک‌های روسیه را به سیستم مالی سوئیفت قطع می‌کنند.

سوئیفت در این زمینه اعلام کرده برای قطع دسترسی نهادهای روسی، با مقام‌های اتحادیه اروپا در تماس هستیم تا اطلاعات لازم را بگیریم.

این کشورها علاوه بر این از تحریم بانک مرکزی روسیه خبر دادند.

در مقابل، با ادامه حملات نیروهای روسیه به اوکراین و بسته شدن آسمان و توقف پروازهای برخی کشورهای اروپایی روی روسیه،‌ مسکو نیز دست به اقدام متقابل زده است.

روسیه اعلام کرده در حال بستن حریم هوایی خود روی لیتوانی،‌ لتونی،‌ استونی و اسلوونی است.

پیشتر نیز روسیه حریم هوایی خود را به روی رومانی، بلغارستان و جمهوری چک بسته بود.

در واکنش به حملات روسیه،‌ ائتلاف غربی موافقت کرد که برای متوقف کردن «ماشین جنگ روسیه» اقدامات محدودکننده‌ای را برای جلوگیری از استفاده بانک مرکزی روسیه از تراکنش‌های مالی بین‌المللی اعمال می‌کند.

رییس کمیسیون اروپا مشارکت اتحادیه اروپا این اقدام را پاسخی به درخواست اوکراین خوانده است.

رییس‌جمهور اوکراین طی روزهای اخیر خواستار اقدامات جدی‌تر غرب برای حمایت از کشورش شد.

تحریم‌کنندگان مالی روسیه می‌گویند اقدامشان ضربه‌ای به تجارت روسیه خواهد بود و کار را برای شرکت‌های روسی دشوارتر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا