جهان

کشورهای غربی با حذف برخی بانک‌های روسیه از سوئیفت موافقت کردند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، بریتانیا و کانادا، شامگاه شنبه هفتم اسفندماه، با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند هدف از این اقدامات «مسئول نگه داشتن روسیه است و همچنین تضمینی باشد که این جنگ یک شکست استراتژیک برای ولادیمیر پوتین خواهد بود.»

متحدان غربی به عنوان بخشی از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه متعهد شدند تا دسترسی تعداد مشخصی از بانک‌های این کشور را از سیستم مالی سوئیفت حذف کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، بریتانیا و کانادا، شامگاه شنبه هفتم اسفندماه، با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند هدف از این اقدامات «مسئول نگه داشتن روسیه است و همچنین تضمینی باشد که این جنگ یک شکست استراتژیک برای ولادیمیر پوتین خواهد بود.»

دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، پس از اعلام تحریم‌ها علیه روسیه از ایالات متحده و متحدانش قدردانی کرد.

او گفت: «از دوستانمان به‌خاطر تعهد به حذف چندین بانک روسی از سوئیفت و فلج شدن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه تشکر می‌کنیم.»

سخنگوی دولت آلمان گفت بانک‌هایی که تحت تاثیر این تحریم قرار گرفته‌اند، پیشتر از سوی جامعه بین‌المللی و همچنین سایر موسسات تحریم شده بودند.

او افزود: «هدف از این اقدام، قطع کردن ارتباط این بانک‌ها از جریان‌های مالی بین‌المللی است که فعالیت‌های جهانی آنها را به شدت محدود می‌کند.»

ائتلاف غربی علیه روسیه همچنین موافقت کرده که اقدامات محدود‌کننده‌ای را برای جلوگیری از استفاده بانک مرکزی روسیه از تراکنش‌های مالی بین‌المللی برای حمایت از روبل اعمال کند.

آن‌ها در این بیانیه گفتند: «در این ساعت تاریک در کنار مردم اوکراین ایستاده‌ایم. حتی فراتر از اقداماتی که امروز اعلام می‌کنیم، ما آماده‌ایم تا اقدامات بیشتری انجام دهیم تا روسیه را در قبال این حمله پاسخگو کنیم.»

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، مشارکت اتحادیه اروپا در این اقدام را پاسخی به درخواست اوکراین خواند.

پس از اعمال این تحریم‌‌ها، روس‌های ثروتمند مرتبط با دولت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، دیگر اجازه نخواهند داشت از سیستم به اصطلاح «گذرنامه طلایی» جهت دریافت شهروندی برای خود و اعضای خانواده‌شان استفاده کنند.

در پی این توافق، کارگروهی بین آمریکا و اتحادیه اروپا برای اطمینان از اجرای سریع تحریم‌ها و مسدود کردن دارایی‌های افراد تحریم شده، اعضای خانواده و شرکت‌های آن‌ها تشکیل خواهد شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام ارشد آمریکایی نوشت که واشینگتن و متحدانش برای قطع دسترسی بانک‌های روسی به سوئیفت، روشی را که علیه ایران استفاده شد به کار می‌گیرند.

این اقدام ضربه‌ای به تجارت روسیه خواهد بود و کار را برای شرکت‌های روسی دشوارتر خواهد کرد.

سوئیفت یا «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» یک شبکه امن است که پرداخت‌های بین‌المللی سریع را تسهیل می‌بخشد و آن را به سازوکاری حیاتی برای تجارت بین‌المللی تبدیل می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا