ایرانخاورمیانه

اسرائیل: توافق هسته‌ای با ایران در اتاق «آی سی یو» است

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، پنج‌شنبه 24 شهریور، گفت که توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با قدرت‌های جهانی «برجام» اکنون «در اتاق مراقبت‌های ویژه» قرار دارد و به‌زودی امکان احیای آن وجود نخواهد داشت.

بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گانتز طی سخنان خود در کنفرانسی درباره مبارزه با تروریسم در دانشگاه رایشمن، در اشاره‌ای آشکار به انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر آینده، افزود:«خواهیم دید که اوضاع در دوره بعدی، شاید پس از انتخابات، چگونه پیش خواهد رفت.»

اظهارات گانتز پس از آن بیان شد که رهبران اروپایی طی دو روز گذشته مکررا نسبت به تمایل تهران برای احیای توافق هسته‌ای ابراز تردید کرده‌اند.

قرار گرفتن در بن‌بست

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تایید کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران در بن‌بست قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بورل عصر چهارشنبه گفت نگران است که مذاکرات تا روشن شدن وضعیت سیاسی در ایالات متحده همچنان در بن‌بست بماند.

سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان موسوم به تروئیکای اروپایی نیز شنبه گذشته تردیدهای جدی خود را نسبت به پایبندی ایران به احیای توافق هسته‌ای ابراز کردند.

اتحادیه اروپا در 8 اوت 2022 پس از چند مرحله مذاکرات طولانی و پیچیده که از آوریل گذشته (2021) در وین آغاز شد، متنی نهایی را برای عبور از بن بست پیش آمده در روند احیای توافق هسته‌ای به ایران پیشنهاد داد.

پس از آن جوزپ بورل اولین پاسخ ایران را در اواسط اوت دریافت کرد و به دنبال آن آمریکا به خواسته‌های ایران واکنش نشان داد.

در واکنش به پاسخ آمریکا، تهران با ارائه پیشنهاد جدیدی شامل مطرح کردن برخی درخواست‌ها و زیاده‌خواهی‌ها و کشاندن مذاکرات به سوی بن بست، سرنوشت برجام را در ابهام فرود برد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا