ایرانجهانخاورمیانهسیاست

اسرائیل پس از حمایت آمریکا از گفتگوهای هسته‌ای با ایران زنگ خطر را به صدا در آورد

دولت اسرائیل نگرانی خود را درباره اظهارات روز پنجشنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تمایل کشورش برای آغاز گفتگو با ایران در مورد بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ ابراز کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه رسمی خود گفت: “اسرائیل معتقد است بازگشت به توافق هسته ای پیشین، مسیر ایران را به سمت زرادخانه هسته‌ای هموار می کند. ما همچنان متعهد هستیم که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شویم.”

مسئله ایران نقطه اصلی اختلاف بین اسرائیل و دولت بایدن است، درست مانند مسئله ای که بین نتانیاهو و دولت اوباما وجود داشت.

مقامات اسرائیلی می گویند ایالات متحده اسرائیل را از قبل در مورد این تمایل مطلع کرده است. یک مقام اسرائیلی گفت: “ما در این مورد از نزدیک با ایالات متحده در ارتباط هستیم.”

آنتونی بلینکن، به دنبال یک کنفرانس ویدیویی در روز پنجشنبه ۳۰ بهمن با همتایان خود از فرانسه، آلمان و انگلیس، گفت که ایالات متحده آماده است تا در مورد مسیر بازگشت کامل به توافق متقابل با ایران گفتگو کند.

پس از این اظهارات، انریکه مورا، مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نشست غیررسمی دیپلمات های ایران و شش قدرت جهانی را که توافق هسته ای را امضا کردند، پیشنهاد داد.

دقایقی بعد از آن، وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه ای صادر کرد و گفت آمادگی حضور در چنین جلسه ای را دارد.

نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل پنج‌شنبه شب با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، درخواست دولت پیشین آمریکا درباره «مکانیسم ماشه» برای برگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.

نماینده موقت ایالات متحده در سازمان ملل همچنین به نماینده ایرانی اطلاع داد که تمام محدودیت های سفر اعمال شده توسط دولت ترامپ بر دیپلمات های ایرانی در ایالات متحده لغو خواهد شد.

این در حالیست که در تاریخ ۲۳ فوریه، انتظار می رود که ایران از “پروتکل الحاقی” پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خارج شود.

این امر باعث می شود ایران همکاری خود با بازرسان سازمان ملل را متوقف کند و توانایی آنها در انجام بازدیدهای اعلام نشده از سایت های هسته ای را به حالت تعلیق درآورد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا