ایرانجهانسیاست

اعدام نوید افکاری؛ لغو سفر ظریف به اروپا؛ احضار سفیر آلمان در تهران

در پی لغو سفر ظریف به آلمان و توییت‌های سفیر آلمان در تهران در محکومیت اعدام نوید افکاری  وزارت خارجه ایران اعلام کرد که سفیر آلمان را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده است.

در پی لغو سفر ظریف به آلمان و توییت‌های سفیر آلمان در تهران در محکومیت اعدام نوید افکاری وزارت خارجه ایران اعلام کرد که سفیر آلمان را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده است.

همچنین گزارش‌ها حاکیست که فرانسه، بریتانیا و اسپانیا نیز در اقدامی مشابه و به دلیل اعدام نوید افکاری سفر ظریف به این کشورها را لغو کردند. سعید خطیبی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اما دلیل لغو سفر ظریف به اروپا را «لجستیکی» و شیوع کرونا اعلام کرد.

وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۴ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مدیرکل اروپای وزارت خارجه ایران با احضار سفیر آلمان در تهران از «اقدام خارج از عرف دیپلماتیک سفارت آلمان در تهران را به منزله دخالت در امور داخلی ایران دانسته» و آن را محکوم کرده است.

روزنامه بیلد آلمان دیروز خبر داده بود که سفر وزیر خارجه ایران به آلمان به طور موقت لغو شده است. گزارشگر این روزنامه احتمال ارتباط لغو این سفر با خبر اعدام نوید افکاری را منتفی ندانسته بود.

محمد‌جواد ظریف در آستانه اقدام آمریکا برای فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» به منظور مذاکره با ۵ کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا قصد داشت به این کشورها سفر کند.

همزمان اتحادیه اروپا نیز با اعلام اینکه اعدام نوید افکاری را به شدیدترین لحن محکوم می‌کند، افزود که که به صراحت با استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است و آن را مجازاتی بی‌رحمانه و غیرانسانی می‌داند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا