جهانسیاست

معاون وزیر خارجه آمریکا: ایران حتی زیر تحریم تسلیحاتی نیز فعالیت برهم‌زننده جدی دارد

دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفت جمهوری اسلامی ایران، پس  از پایان تحریم‌های تسلیحاتی در حالی به مراتب بدتر از پیش خواهد شد که حتی تحت تحریم تسلیحاتی نیز فعالیت‌های برهم‌زننده جدی دارد.

دیوید شنکر روز چهارشنبه ۱۹ شهریور در گفت‌وگویی که به شکل ویدئو کنفرانس با موسسه بروکینگز انجام داده، در مورد تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما از این که حمایت لازم برای تمدید تحریم تسلیحاتی فراهم نشد، متاسف شدیم. کاری که ایران همین الان دارد انجام می‌دهد، ‌یعنی تسلیحات را به نیروهای نیابتی‌اش در منطقه – چه شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق باشند، و چه حوثی‌ها یا فاطمیون یا حزب‌الله در سوریه یا لبنان – می‌رساند، به واقع غیرقابل درک است.»

آقای شنکر در ادامه افزود: «[اقدامات ایران] به طور جدی برهم‌زننده است، آن هم در حالی که آنها همین الان تحریم تسلیحاتی هستند. فقط فکرش را بکنید که وقتی تحریم تسلیحاتی برداشته شود، چه خواهد شد.»

معاون وزیر خارجه آمریکا هشدار داد: «پس از آن [پایان تحریم‌ها] البته ما از لحاظ اقتصادی به سراغ کشورهایی که [با حکومت ایران] تجارت تسلیحاتی کنند و به ایران اسلحه بفروشند، خواهیم رفت؛ ولی همچنین به بازگرداندن تحریم‌های [سازمان ملل علیه ایران] ادامه می‌دهیم.»

ایالات متحده آمریکا پس از ناکامی شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، مکانیسم ماشه را فعال کرد. بر این اساس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر اعلام کرد که تحریم‌های تسلیحاتی ایران از روز ۳۰ شهریور بازخواهد گشت.

براساس برجام اگر کشوری از مکانیسم ماشه استفاده کند شورای امنیت ۳۰ روز وقت خواهد داشت قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های هسته ای تصویب کند، در غیر این صورت، تحریم‌ها خود به خود بازخواهد گشت.

در مقابل، سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی خطاب به رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشتند: «آلمان، فرانسه و بریتانیا براساس قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر آمریکا را عضو برجام نمی دانند. به همین خاطر اعلامیه آمریکا (برای فعال کردن مکانیسم ماشه) را موثر نمی دانند.»

مایک پمپئو در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل، کشورهای اروپائی را که از اقدام آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نکرده بودند را به «همراهی با آیت‌الله‌ها» متهم کرد.

ایالات متحده پس از آنكه شورای امنیت پیشنهاد این کشور در روز پنجشنبه ۳۰ مرداد برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد كرد، اعلام کرد که برای تمدید این تحریم‌ها احتیاجی به اجازه دیگران ندارند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا