ایران

اعدام یک زندانی در مشهد به اتهام «شرب خمر»

سازمان حقوق بشر ایران خبر داد که حکم اعدام یک زندانی در مشهد که پیش‌تر نیز به اتهام نوشیدن شروبات الکلی بازداشت شده بود، اجرا شد.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از حسین حبیبی شهری، وکیل مدافع زندانی اعدام شده می‌گوید این زندانی اعدام شده «سال ۹۷ یا ۹۶ بازداشت و برای ششمین بار به اتهام شرب خمر محکوم شده بود»

حکم اعدام وی دیروز چهارشنبه ۱۸ تیرماه در زندان مرکزی مشهد به اجرا در آمده است.

به گفته آقای حبیبی شهری در پرونده این زندانی موضوع رانندگی بدون گواهینامه و نگهداری مشروبات الکلی نیز مطرح شده بوده است.

این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا مقامات رسمی جمهوری اسلامی تأیید و یا تکذیب نشده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در باره این اعدام گفته که «با این اعدام سیستم قضایی جمهوری اسلامی بار دیگر ثابت کرد که دیدگاهش هیچ تفاوتی با دیدگاه داعش ندارد.»

ماده ۱۷۹ قانون مجازات اسلامی ایران می‌گوید: «هرگاه كسي چند بار شرب مسكر بنمايد و بعد از هربار حد بر او جاری شود در مرتبه سوم كشته می‌شود»

نهادهای بین‌المللی گزارش می‌دهند که ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

این گزارش‌ها می‌افزایند بیش از ۷۵ درصد اعدام ها در ایران توسط نهادهای رسمی اطلاع رسانی نمی‌شوند. سازمان‌های حقوق بشری از این اعدام‌های اطلاع‌رسانی نشده تحت عنوان اعدام «مخفیانه» یاد می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا