آذربایجانایران

اعدام ۱۰ زندانی در یک روز؛ سازمان حقوق بشر ایران نسبت به اجرای اعدام در ملاء عام هشدار داد

با اجرای حکم اعدام دست‌کم ۱۰ زندانی در روز پنجشنبه چهارم خرداد، در شهرهای کرمان، سنندج، اورمیه، گرگان و جیرفت و یک زندانی در ملاعام در شهر مراغه، شمار زندانیانی که طی هفته اخیر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند به ۱۵ تن رسید.

دست‌کم ۳ زندانی به نام‌های علی شهریاری ٤٠ ساله اهل نرماشیر، قادربخش دهانی ۳۹ ساله اهل زاهدان، عبدالرسول جمشیدی ۵۵ ساله و اهل استان فارس به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر در کرمان اجرا شد.

همچنین حکم یک زندانی اهل کرمان که به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود اجرا شد. هویت این زندانی مشخص نشده است.

در زندان مرگزی گرگان، مرکز استان گلستان، نیز حکم اعدام دو زندانی که پیشتر از بابت قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند، به اجرا در آمد. هویت یکی از این دو زندانی، شعبان یوسفی و فردی با فامیلی «بزی» احراز شده است.

یک زندانی اهل کرمانشاه به نام سعید محمدی فر نیز که پیشتر از بابت قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.

هم‌زمان، حکم اعدام یک زندانی به نام امیر مهدی که به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود، در یکی از خیابان‌های شهر مراغه و در حالی که شماری از مردم از جمله زنان و کودکان نظاره‌گر بودند، به اجرا درآمد.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمود نعمتی، دادستان مراغه، عنوان کرد که «شهروندان» از اعدام این زندانی «قدردانی» کردند؛ این ادعا در حالی است که در روزهای گذشته اعتراض‌های گسترده‌ای علیه اعدام از سوی ایرانیان صورت گرفته است.

از سوی دیگر، ، حکم اعدام یک زندانی به نام علی پیری، ٤٠ ساله در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. وی از سه سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و بعدها توسط قوه قضاییه به اعدام محکوم شد.

در زندان جیرفت نیز، حکم اعدام دو زندانی بلوچ با جرایم مرتبط با مواد مخدر اجرا شد. هویت این زندانیان، مهدی سالاری اهل جیرفت، و محمد دارایی (گل‌بچه) ۳۰ ساله و اهل زاهدان بوده است.

روز سه‌شنبه دوم خرداد نیز، حکم اعدام دو زندانی به نام‌های مجید جعفری و علی طبیب در زندان دستگردی اصفهان به اجرا در آمد. این دو زندانی، پیشتر به اتهام جرایم مرتبط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

در همان روز حکم اعدام سعید محمدی اهل کرمانشاه پس از ۱۲ سال حبس در زندان مرکزی این شهر اجرا شد و یک مرد که پیشتر به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر و قتل یک مامور نیروی انتظامی به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شد.

منابع حقوق بشری ضمن ابراز نگرانی نسبت به موج فزاینده مجازات‌ اعدام ها در ایران از جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشری، خواستار مداخله جهت جلوگیری از اعدام بیشتر شهروندان در ایران شد.

هشدار در مورد از سرگیری اعدام در ملاء عام

سازمان حقوق بشر ایران، با اشاره به اجرای حکم اعدام یک زندانی با اتهام «فساد فی الارض»، در ملاء عام در شهر مراغه، در مورد ازسرگیری اعدام در ملاء عام هشدار داد و خواستار «واکنش جدی جامعه جهانی برای توقف این جنایات حکومتی» شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: اعدام در ملاء عام مراغه و «انتشار آن در رسانه‌های رسمی، چهره واقعی حکومتی را نشان می‌دهد که با قساوت و تحقیر و ارعاب جامعه، سعی در طولانی‌تر کردن عمر خود دارد

او افزود: «جامعه جهانی نباید در سال ۲۰۲۳ چنین شیوه‌های قرون‌وسطایی را برتابد» و اشاره کرد که «نشاندن نماینده چنین حکومتی بر سکوی ریاست مجمع اجتماعی شورای‌حقوق‌بشر، اعتبار این شورا را شدیدا زیر سوال برده است

پیشتر وی سایت رکنا گزارش داده بود که صبح پنجشنبه ۴ خرداد، حکم اعدام یک مرد در ملاء عام در مراغه به اجرا درآمد.

این زندانی با اتهام «فساد فی الارض از طریق اشاعه گسترده فساد و فحشا» به اعدام محکوم شده بود.

براساس این گزارش، این زندانی از سال ۱۳۹۵ بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

به نوشته وب‌سایت سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲، دو تن در ملاءعام اعدام شدند.

بر أساس این گزارش، اعدام در ملاءعام در مراغه، نخستین اعدام ملاءعام در سال جاری میلادی است و این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم واکنش مناسب جامعه ایران و جامعه جهانی، این پیام غلط به حکومت داده شود که دستی باز در ارتکاب این جنایت علنی دارد.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین با اشاره به اینکه کودکان نیز برای مشاهده مراسم اعدام در ملاءعام حضور داشتند، از نهادهای بین‌المللی که در قبال سلامت کودکان مسئولند، از جمله یونیسف، خواست تا با اقدامی قاطع و جدی، جمهوری اسلامی را بابت این اقدام پاسخگو کنند.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا