ایرانجهان

اعضای سنا: رای بالا به باقی ماندن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، هشداری به تیم بایدن بود

نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رای اکثریت بالای سنا به لایحه‌آیین‌نامه پیشنهادی درباره لزوم باقی ماندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را به عنوان هشداری به تیم مذاکره کننده دولت بایدن در گفت‌وگوهای احیای برجام ارزیابی کردند.

پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داد مقام‌های دولت بایدن در نشست‌های خصوصی تایید کرده‌اند که رسیدن به توافقی با ایران که بتواند اقدام‌های فراتر از برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند غیر ممکن است.

این گزارش با اشاره به تصویب لایحه آیین‌نامه‌ای پیشنهادی جیمز لنکفورد، سناتور جمهوری‌خواه، را در نشست چهارشنبه سنا درباره لزوم باقی ماندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، خاطرنشان کرد که این میزان بالای رای از نگرانی نمایندگان دو حزب از روند گفت‌وگوهای برجام حکایت دارد.

علاوه بر جمهوری‌خواهان سنا، ۱۶ سناتور دموکرات نیز به این طرح رای مثبت داده بودند.

باب ممندز، سناتور دموکرات، تصویب این لایحه آیین‌نامه‌ای با رای بالای اعضای دو حزب را نشانه‌ای قوی از نگرانی اعضای سنا از روند مذاکرات برجام خواند و گفت: «اگر آنچه که به صورت علنی درباره آن صحبت می‌شود یک توافق است، فکر نمی‌کنم توافق خوبی باشد. اگر قرار باشد چیزی جز شش ماه تاخیر در زمان گریز هسته‌ای ایران به دست نیاوریم و در ازای آن بخواهیم تحریم‌های جمهوری اسلامی را لغو کنیم، تنها به پیشرفت آنها کمک کرده‌ایم و این همان کاری است که نباید انجام دهیم.»

از سوی دیگر، میت رامنی، نماینده جمهوری‌خواه سنای آمریکا، به ایران اینترنشنال گفت: «تعهدی از جانب بخشی از ملت ما وجود دارد که معتقد است فشار بر ایران باید ادامه پیدا کند تا این کشور از جنون توسعه تسلیحات هسته‌ای و دنبال کردن برنامه‌‌های تروریستی در خاورمیانه و سراسر جهان دور شود.»

رند پال، سناتور آمریکایی، درباره علت رای مخالفش با لایحه منع حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، به ایران اینترنشنال گفت: دیکته کردن همه چیزهایی که می‌توان از قبل با آنها مذاکره کرد احتمال دستیابی به توافق دیپلماتیک را کاهش می‌دهد.

طرح پیشنهادی سناتور لنکفورد که با ۶۶ رای مثبت در مقابل ۲۳ رای منفی به تصویب سنا رسید از دولت بایدن می‌خواهد در صورت بازگشت آمریکا به برجام، سپاه پاسداران همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا باقی بماند.

بر اساس این لایحه، هر توافقی که با ایران انجام شود باید سه نگرانی عمده سنای آمریکا در آن لحاظ شود.

این سه مورد شامل «لزوم توقف اقدامات خرابکارانه و ضد ثبات جمهوری اسلامی در منطقه، ادامه تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران و باقی ماندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی» است.

پپش‌تر در روز چهارشنبه نیز، نمایندگان سنای آمریکا طرح پیشنهادی تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، را درباره لزوم اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی ایران با ۸۶ رای موافق و ۱۲ رای مخالف، تصویب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا