جهان

امتناع شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی جهان از مسیر دریای سرخ

شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی جهان همچنان از مسیر دریای سرخ اجتناب می‌کنند

شرکت کشتی‌رانی دانمارکی مرسک و رقیب آلمانی آن، شرکت هاپاگ-لوید روز سه‌شنبه اعلام کردند که کشتی‌های باربری آنها همچنان از مسیر دریای سرخ که امکان عبور از کانال سوئز را فراهم می‌آورد، اجتناب می‌کنند، تصمیمی که به دنبال حمله روز یکشنبه به یکی از کشتی‌های مرسک اتخاذ شده است.

این دو شرکت بزرگ کشتی‌رانی با ادامه حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مسیر کشتی‌های خود را به سمت جنوب آفریقا و دماغه امید تغییر داده بودند. چنین اختلالی هزینه‌های تحویل کالا را افزایش می‌دهد و این نگرانی را به وجود می‌آورد که می‌تواند به یک دوره جدید تورم در جهان بینجامد.

شرکت مرسک روز یکشنبه به دنبال اقدام شبه‌نظامیان حوثی برای تصرف کشتی مرسک-هانگژو، حرکت همه کشتی‌های خود در دریای سرخ را به مدت ۴۸ ساعت متوقف کرد، اگرچه بالگردهای ارتش ایالات متحده این حمله حوثی‌ها را دفع کردند و سه فروند قایق آنها را با سرنشینانش غرق کردند.

مرسک در بیانیه‌ای گفت: «تحقیقات در مورد این حادثه ادامه دارد و ما همچنان حرکت تمام کشتی‌هایمان در این منطقه را متوقف کرده‌ایم و همزمان به ارزیابی این شرایط دائما در حال تغییر می‌پردازیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «در مواردی که مشتریان ما قانع بشوند، شناورها مسیر خود را تغییر می‌دهند و همچنان از مسیر دماغه امید می‌گذرند.»

شرکت مرسک برنامه‌ریزی کرده بود که بیش از ۳۰ فروند شناور آن از دریای سرخ عبور کنند و سفر ۱۷ شناور خود را هم به طور موقت متوقف کرده بود.

شرکت هپاگ-لوید نیز اعلام کرد که شناورهایش دست‌کم تا روز نهم ژانویه از دریای سرخ عبور نخواهند کرد تا تصمیم بگیرد که آیا همچنان کشتی‌ها باید از مسیر جنوب آفریقا بگذرند یا می‌توانند برنامه سابق خود را از سربگیرند.

تقریبا مسیر یک سوم کشتی‌های کانتینری جهان از کانال سوئز می‌گذرد. پیش‌بینی می‌شود که تغییر مسیر کشتی‌ها به سمت جنوب آفریقا در هر سفر رفت و برگشت بین آسیا و شمال اروپا تا یک میلیون دلار هزینه اضافی برای سوخت به همراه داشته باشد.

شورشیان حوثی یمن طی هفته‌های اخیر حملات پهپادی و موشکی متعددی را به کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ و تنگه باب المندب می‌گذرند انجام داده است. آنها می‌گویند که این حملات را در حمایت از فلسطینی‌های غزه انجام می‌دهند و کشتی‌های مورد حمله واقع‌شده به نحوی به نحوی با اسرائیل ارتباط دارند، ادعایی که اغلب تکذیب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا