ایران

امیرعبداللهیان در توکیو: هیچ‌گاه به روسیه پهپاد برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در سفر به پایتخت ژاپن گفت که حکومت ایران «هیچ‌گاه برای به‌کارگیری پهپادها و یا سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین» امکاناتی در اختیار مسکو قرار نداده است.

این در حالی است که اوکراین تاکنون بارها از انهدام پهپادهای شاهد ساخت ایران در حملات روسیه علیه خود خبر داده است.

امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۱۶ مرداد در یک نشست خبری در توکیو گفت که جمهوری اسلامی «از ابتدای جنگ [اوکراین] تلاش‌هایی را در عالی‌ترین سطح و رییس جمهوری برای توقف جنگ و بازگشت طرفین به گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی در دستور کار قرار داد».

در حالی که جمهوری اسلامی متهم است با ارسال تسلیحات به ویژه پهپادها به روسیه در جنگ اوکراین مداخله دارد، این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی تایید کرد که «طبعا یکی از محورهای روابط با کشور روسیه در طول سال‌های گذشته همکاری‌های دفاعی بوده» است.

او با این حال پهپادهای به کار گرفته شده در اوکراین از سوی روسیه را ساخت خود روسیه دانست و افزود: «شما می‌دانید که روسیه خود یکی از تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های بزرگ سلاح در جهان است.»

این اظهارات امیرعبداللهیان در حالی است که در اواخر اردیبهشت، در جریان نشست گروه هفت در شهر هیروشیمای ژاپن، اعضای این گروه از جمله ژاپن در بیانیه پایانی خود درباره ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی از جمله ارسال موشک و پهپاد و فن‌آوری‌های مرتبط برای دولت‌ها، عوامل غیردولتی و گروه‌های نیابتی ابراز نگرانی شدید کردند.

این دست از اقدامات ایران از سوی اعضای گروه ۷، خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته شد.

همچنین هفت کشور صنعتی جهان همچنین از ایران خواستند به آنچه حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین خوانده شده، پایان دهد.

اما امیرعبداللهیان در توکیو گفت: «آمریکا و غربی‌ها باید اتهامات بی‌اساس علیه ایران را متوقف کنند.»

او اضافه کرد: «موضع مشترک تهران و توکیو در زمینه مناقشه اوکراین توقف جنگ و تمرکز بر صلح است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین در این سفر با همتای ژاپنی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. قرار است که امیرعبداللهیان با نخست وزیر ژاپن نیز دیدار کند.

دیدارهای اخیر امیرعبداللهیان با مقام‌های ژاپنی، بالاترین دیدارهای در این سطح میان دو کشور از چهار سال پیش تاکنون است.

رسانه‌های ژاپنی به نقل از منابعی نوشتند که انتظار می‌رود که ژاپن در این دیدارها از جمهوری اسلامی بخواهد که ارسال تسلیحات به روسیه را متوقف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا