ایرانجهان

انتشار اسامی ۱۴ ایرانی‌ که آمریکا به اتهام ترور ممنوعیت صدور ویزا اعمال کرد

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اسامی ۱۴ نفر ایرانی‌ای که به خاطر کمک به حکومت حامی تروریسم و نقض حقوق بشر با ممنوعیت ویزای آمریکا مواجه شده‌اند را اعلام کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۴ شهریور، با انتشار بیانیه‌ای اسامی ۱۳ نفر از ۱۴ نفر ایرانی‌ای که به خاطر کمک به حکومت حامی تروریسم و نقض حقوق بشر با ممنوعیت ویزای آمریکا مواجه شده بودند را اعلام کرد.

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده این ممنوعیت‌ها در چارچوب قوانینی اعمال می‌شود که به وزیر خارجه اجازه می‌دهد از ورود افراد و اعضای درجه یک خانواده آنها که با استناد به مدارک قابل اعتماد در «نقض حقوق بشر دست دارند» جلوگیری کند.

در ای بیانیه آمده است: «این اقدام شامل ممنوعیت روادید در خصوص ۱۳ مقامی‌ست که در یک ترور حساب شده و ظالمانه که در سال ۱۹۹۰ به عنوان قسمتی از کمپین جهانی خشونت و تروریسم از سوی ایران اجرا شد، شرکت داشته‌اند.»

این افراد عبارت هستند از: صادق بابایی، علیرضا بیانی همدانی، سعید دانش، علی هادوی، سعید همتی، محمد رضا جزایری، محسن شریف اصفهانی، علی مصلحی‌عراقی، ناصر پورمیرزایی، محسن پورشفیعی، محمد سعید رضوانی، محمود سجادیان، یدالله صمدی.

بر اساس این بیانیه، افراد نام‌برده شده در سال ۱۹۹۰ در کشور سوئیس دست به اقدامات تروریستی زدند.

در آوریل سال ۱۹۹۰ (بهار ۱۳۶۹) کاظم رجوی، برادر مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق، در سوئیس ترور شد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید: «این ۱۳ نفر که خود را دیپلمات جا می‌زدند تحت امر بالاترین مقام حکومت ایران برای خاموش کردن صدای مخالفان و نشان دادن اینکه هیچ کس، صرف نظر از محل زندگی، از دست رژیم ایران در امان نیست، عمل کردند.»

در این بیانیه، از فرد دیگری نیز به اسم حجت‌الله خدایی سوری نام برده شده که وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در مقام مدیر زندان اوین بر «شکنجه و اعمال خشونت‌ها بر علیه زندانیان و همچنین اقدامات غیر انسانی یا تنبیه و برخوردهای تحقیرآمیز» زندانیان و بازداشت‌شدگان نظارت داشته‌است.

حجت‌الله خدایی سوری علاوه بر این در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز قرار دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا