اقتصادایرانجهانخاورمیانهسیاست

انتشار نقشه انتقال مواد مخدر ایران از طریق سوریه به اردن و عربستان سعودی

مواد مخدر ایران از اصفهان به بغداد با هواپیما، از آنجا به کربلا و سپس به دیرالزور و دمشق و از آنجا با آمبولانس به حوضه یرموک در مرز اردن ارسال می‌شود.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، بر اساس گزارش خبرگزاری الما، مواد مخدر ایران از اصفهان به بغداد با هواپیما، از آنجا به کربلا و سپس به دیرالزور و دمشق و از آنجا با آمبولانس به حوضه یرموک در مرز اردن ارسال می‌شود.

این گزارش مربوط به کریدور زمینی قاچاق مواد مخدر بین لبنان و جنوب سوریه (عمدتا قرص های محرک مصنوعی مشابه کاپتاگون و انواع آن) و کریدور هوا به زمین تامین مواد خام از ایران است. این گزارش همچنین مسیرهای مختلف قاچاق از جنوب سوریه به اردن را بررسی کرده که از آنجا مواد مخدر به اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، شرق دور و از آنجا به آفریقا و اروپا توزیع می شود.

در این گزارش تعدادی از شخصیت های برجسته لبنانی مرتبط با تولید و توزیع مواد مخدر و ده ها شهروند محلی سوریه که به عنوان قاچاقچی فعالیت می کنند، شرح داده شده است. این گزارش می‌گوید، دو شرکت حمل‌ونقل سوری را شناسایی کرده که با حزب‌الله در انتقال مواد مخدر و مواد اولیه همکاری می‌کنند.

خبرگزاری الما می‌گوید، از این نمونه‌ها می‌توان به گستره فعالیت‌های مواد مخدر تحت نظارت محور شیعی رادیکال به رهبری ایران در جنوب سوریه پی برد.

به گزارش ای‌ان‌تی، خبرگزاری الما می‌گوید، شخصیت‌های ارشد حزب‌الله و روحانیون شیعه علیه «طاعون مواد مخدر» سخن می‌گویند و به لزوم محکوم کردن مواد مخدر به منظور حفاظت از جامعه مدنی را مطرح می‌کنند.

به عنوان مثال، نصرالله در سال ۲۰۱۶ در مراسم عاشورا سخنرانی کرد و بر خطر فزاینده طاعون مواد مخدر و لزوم مبارزه با آن و جلوگیری از فساد ارزش‌های جامعه تاکید کرد. نصرالله گفت: «مردم با خطرات مواد مخدر که کمتر از تهدید امنیتی نیست روبرو هستند».

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۱۸ گفته بود: «من از فروشندگان مواد مخدر درخواست می کنم، از کشتن و نابودی نوجوانان دست بردارید.»

نصرالله همچنین به اتهاماتی که حزب الله را به قاچاق مواد مخدر متهم کرده بود، پاسخ داد. نصرالله قاطعانه این اتهامات را رد کرد و مدعی شد: «حزب الله مواضع دینی بسیار روشنی دارد که قاچاق مواد مخدر حرام است و گناه بزرگی است. ما قاچاق مواد مخدر را ممنوع می کنیم».

با این حال، نصرالله از ذکر این نکته غافل شد که احکام دینی روحانیون شیعه، خرید و فروش مواد مخدر را که برای سایر ملل متخاصم در نظر گرفته شده است، مجاز می‌داند.

تا آنجا که به حزب‌الله مربوط می‌شود، صنعت مواد مخدر نیز یک تجارت اقتصادی حیاتی است که به بودجه این سازمان شبه‌نظامی کمک می‌کند و همچنین حکمی دینی علیه اقوام، مذاهب و جوامع مختلف دارد که می‌گوید می‌توان مواد مخدر را به مسلمانان سنی (سعودی) فروخت.

به همراه عربستان، کشورهای خلیج و در خود سوریه، مسیحیان (اروپا، آمریکای جنوبی، ایالات متحده) و یهودیان (اسرائیل) نیز جزو این حکم دینی هستند.

به گزارش ای‌ان‌تی، صنعت مواد مخدر بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت های حزب الله در سراسر جهان است و یکی از اصلی ترین درآمدهای مالی آن است.

جنوب سوریه یک منطقه استراتژیک برای محور شیعی رادیکال به رهبری ایران به طور کلی و برای حزب الله به طور خاص در نظر گرفته می شود.

به گزارش ای‌ان‌تی، این گزارش می‌گوید، توسعه زیرساخت های مواد مخدر در این منطقه از دو جهت مورد توجه است: این امر امکان حفظ تامین مالی گروه‌های نیابتی ایران را در منطقه فراهم و تروریسم علیه اسرائیل را تولید می کند. همچنین مسیرهای بالقوه قاچاق مواد مخدر به شرق (و از آنجا به سایر نقاط جهان، به قاره آفریقا و از آنجا به اروپا) را افزایش می دهد. در نتیجه درآمدهای مالی هنگفتی برای ایران و حزب‌الله تامین می‌کند.

محور تندرو شیعی به رهبری ایران در جنوب سوریه پس از حضور نظامی و غیرنظامی و کنترل آن منطقه، شروع به توسعه و توانمندسازی مسیرهای قاچاق مواد مخدر و همچنین توسعه و توانمندسازی صنعت تولید مواد مخدر حزب الله در جنوب سوریه کرد.

گزارش الما می‌افزاید، پروژه تولید مواد مخدر در جنوب سوریه به محور شیعیان افراطی اجازه می دهد تا برای کسانی که با آنها در زمینه حضور نظامی و غیرنظامی همکاری می کنند، سود مالی ایجاد کند. محور تندرو شیعه با توجه به تأثیر تحریم‌های غرب، راه‌حل‌های اقتصادی از این طریق را ایجاد کرده تا بتواند فعالیت‌های خود را در قالب صنعت مخدر تأمین مالی کند.

به گزارش ای‌ان‌تی، منافع مالی زیادی برای نیروهای نیابتی محور شیعی تندرو به رهبری ایران، عمدتاً برای ۳۶ گروه شبه نظامی محلی در جنوب سوریه که به عنوان مزدور زیر نظر آن عمل می کنند، وجود دارد. این شبه نظامیان ستون مرکزی صنعت مواد مخدر هستند. آنها به قاچاق، توزیع، تولید، تجارت و تامین امنیت آن می پردازند.

شبه‌نظامیان شیعه خارجی که زیر نظر نیروی قدس فعالیت می‌کنند، سوری‌های محلی، اعضای گروه نیابتی موسوم به جولان، و همچنین عوامل حزب‌الله لبنان متعلق به حاج هاشم، فرمانده واحد جنوبی حزب‌الله نیز در صنعت مواد مخدر در جنوب سوریه مشارکت دارند و از این طریق سود زیادی می‌برند.

برای دانلود این گزارش ۲۸ صفحه‌ای به لینک زیر کلیک کنید:

Iran-Hezbollah-drug-industry-in-southern-Syria

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا