اجتماعی

اوکراین پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط ایران را به دادگاه بین‌المللی می‌برد

رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با تلویزیون این کشور گفته است کشورش پرونده سرنگون کردن هواپیمای مسافربری توسط ایران را به دادگاه بین المللی انتقال خواهد داد.

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون این کشور گفته است کشورش پرونده سرنگون کردن هواپیمای مسافربری را به دادگاه بین المللی انتقال خواهد داد.

 

زلنسکی با اشاره به انتشار فایل مکالمه خلبان هواپیمای اوکراینی قبل از منهدم شدن، اظهار داشت بر خلاف ادعاهای مقامات ایرانی، نهادهای امنیتی اوکراین به این اطلاعات دست یافته‌اند.

رئیس جمهوری اوکراین ادامه داد: «این فایل نشان می‌دهد طرف ایرانی از ابتدا از فرایند ساقط‌شدن هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران باخبر بوده ‌است».

وی تصریح کرده است که اوکراین از ابتدا ادعاهای ایران مبنی بر برزو حادثه در اثر خطایی فنی را رد کرده‌ بود.

زلنسکی افزود: «می‌دانستیم نمی‌توانست که چنین باشد… می‌دانستیم این هواپیمایی جدید است و با گروهی از بهترین خدمه ما. نمی‌دانستیم دقیقا چه کسی اما فهمیدیم ایرانی‌ها، تلاش کرده‌اند از راهی غیرقانونی و به این شکل از خود دفاع کنند و اینگونه وانمود کنند که این خطایی فنی بوده‌ است. اما همان موقع شواهدی داشتیم که نشان می‌داد نمی‌توانست این‌طور باشد».

زلنسکی همچنین توضیح داد که شب بعد از حادثه، گروهی متشكل از 45 کارشناس اوکراینی به ایران فرستاده شدند اما «در روز اول به هیچ چیز دسترسی نداشته اند».

او همچنین تأکید کرد که کارشناسان اوکراینی به اتاق کنترل ترافیک هوایی یا هیچ کدام از اسناد دسترسی پیدا نکرده اند.

زلنسکی، همچنین اعلام کرد که پیشنهاد ایران برای پرداخت غرامتی 80 هزاردلاری به خانواده قربانیان پرواز 752 این کشور را رد کرده است.

وی گفت: «آنها بلافاصله پیشنهاد پرداخت 80 هزار دلار به هر یک از خانواده‌های قربانیان را دادند، اما ما با این پیشنهاد موافقت نکردیم. به نظر من این غرامت کافی نیست. وقتی همسر یکی از کشته‌شدگان می‌گوید که شوهرش نان‌آور خانواده بوده و اکنون با وجود اینکه شغلی ندارد، باید فرزندش را به دانشگاه بفرستد، 80 هزار دلار برای او کافی نیست. اگرچه زندگی انسان با هیچ رقم پولی قابل مقایسه نیست، اما ما به دنبال پرداخت هزینه‌های بیشتری از سوی ایران خواهیم بود».

رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرد که جبران خسارت این حادثه به شکل‌های گوناگون انجام خواهد شد. او با اشاره به اینکه دولت اوکراین نیز آماده است تا به خانواده هرکدام از قربانیان مبلغ هشت هزار دلار پرداخت کند، گفت: «بخش دیگری از غرامت نیز از سوی شرکت بیمه هواپیمایی بین‌المللی اوکراین پرداخت می‌شود. بااین‌حال وضعیت پیچیده است و برای شرکت‌های بیمه، کار با طرف ایرانی به دلیل تحریم‌های این کشور آسان نیست».

شامگاه یک‌شنبه تلویزیون دولتی اوکراین یک فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در نزدیکی تهران منتشر کرد که این امر با واکنش منفی ایران مواجه شده است.

ایران پس از رسانه‌ای کردن فایل گفت‌وگوهای خلبان هواپیمای اوکراینی با برج مراقبت فرودگاه واکنش نشان داد و مدعی شده که این فایل را مقامهای سازمان هواپیمایی ایران در اختیار کارشناسان اوکراینی قرار داده است و اعلام کرد: «دیگر هیچ سندی به تیم اوکراینی نمی‌دهیم».

پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین در مسیر تهران – کی‌یف، بامداد چهارشنبه 18 دی تنها چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران سقوط کرد و تمامی 176 سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ابتدا تلاش کردند تا ساقط کردن هواپیما توسط سپاه را مخفی کنند اما پس از انشار برخی اسناد و تصاویر از سوی دولت آمریکا، ستاد کل نیروهای مسلح ایران پس از سه روز انکار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این هواپیما «با خطای انسانی» و توسط موشک سپاه سرنگون شده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا