سیاست

دولت سودان: دیدار رئیس شورای انتقالی با بنیامین نتانیاهو بدون هماهنگی ما بود

سخنگوی دولت سودان گفت: ما نیز از طریق رسانه ها از جلسه دیدار رئیس ستاد انتقالی «عبدالفتاح برهان» با نخست وزیر اسرائیل «بنیامین نتانیاهو» مطلع شدیم.

به گزارش «سودان تریبون»، سخنگوی دولت سودان گفت: ما نیز از طریق رسانه ها از جلسه دیدار رئیس ستاد انتقالی «عبدالفتاح برهان» با نخست وزیر اسرائیل «بنیامین نتانیاهو» در اوگاندا مطلع شدیم.

 

فیصل محمد صالح، سخنگوی دولت سودان افزود که کابینه وزیران درباره این جلسه مشاوره و یا هماهنگی نداشته است.

به دنبال انتشار خبر دیدار عبدالفتاح برهان با بنیامین نتانیاهو، برخی از گروههای فلسطینی، از جمله حماس این دیدار را محکوم کردند.

خبرگزاری الجزیره نیز در گزارشی به نقل از «آسوشیتدپرس» خبر داد که هماهنگی برای انجام دیدار نتانیاهو با فتاح برهان را امارات متحده عربی بر عهده داشته است.

این منبع نظامی سودان به آسوشیتدپرس گفته است که هدف از این دیدار، مذاکره برای برداشته شدن نام سودان از لیست کشورهای تروریستی ایالات متحده آمریکا بوده است.

گفتنی است شب گذشته «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، در صفحه کاربری خود در توییتر از دیدارش با «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای انتقالی سودان، در اوگاندا خبر داد.

نتانیاهو در پیغام توئیتری خود ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که با عبدالفتاح البرهان بر سر همکاری برای عادی سازی روابط به اتفاق نظر رسیده است.

منابع اسرائیلی اعلام کردند که نتانیاهو در جریان این دیدار از برهان خواسته تا خارطوم اجازه پرواز هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی سودان را بدهد.

بر اساس گزارش این منابع، رئیس شورای حاکمیتی سودان نیز از نتانیاهو خواسته تا جهت کاهش تحریم های آمریکا علیه این کشور و حذف سودان از لیست تروریسم میان خارطوم و واشنگتن میانجیگری کند.

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک مقام اسرائیلی خبر داد که «نتانیاهو معتقد است که سودان مسیر مثبت و تازه ای را پیش گرفته است و عبدالفتاح برهان در پی جلب کمک برای نوسازی و پیشرفت کشورش است».

«مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با برهان از این اقدام وی تقدیر و از او برای سفر به ایالات متحده آمریکا دعوت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا