جهان

اکسیوس: آمریکا قصد احیای تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را دارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در جریان سفر اخیر خود به اسرائیل گفت باید از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل به عنوان «اهرم بازدارندگی» در برابر برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران استفاده کرد.

به گزارش «اکسیوس»، چهارشنبه 5 ژانویه 2021، تحریم‌های شورای امنیت «مهمترین مکانیسمی» بود که در توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» برای مجازات رژیم ایران در صورت نقض توافق گنجانده شد.

بر اساس این مکانیسم، در صورتی که ایران مفاد برجام را نقض کند، هریک از دیگر امضاکنندگان این توافق حق خواهند داشت تحریم‌های شورای امنیت را احیا کنند، و باقی امضاکنندگان نیز الزام خواهند داشت از آن تبعیت کنند.

حکومت ایران در حالی که مشغول مذاکره با مقامات غربی در وین برای احیای «برجام» است، به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است، و به گفته مقامات امنیتی اسرائیل، در تدارک غنی‌سازی نود درصدی اورانیوم برای تولید سلاح هسته‌ای است.

استدلال ایالات متحده این است که برای توقف برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران، «فشار» باید با «دیپلماسی» همراه شود، و عملیات‌های خرابکارانه اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران تنها باعث شده رژیم ایران برنامه اتمی خود را تسریع کند.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده در جریان نشست 22 دسامبر در مجمع راهبردی آمریکا و اسرائیل درباره ایران گفت از اینکه ایرانی‌ها احساس می‌کنند به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند، «بسیار نگران» است.

سالیوان تاکید کرد علاوه بر «تقویت اعتبار تهدید نظامی علیه ایران»، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز باید برای بازدارندگی در برابر ایران و جلوگیری از افزایش غنی‌سازی اورانیوم به خلوص 90 درصد مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته «اکسیوس»، در مقابل مقامات وزارت خارجه اسرائیل به سالیوان گفتند که به نظر آنها، صرف نظر از اینکه رژیم ایران تا چه سطح اورانیوم غنی‌سازی کرده است، در صورت شکست مذاکرات وین، آمریکا و تروئیکای اروپایی باید تحریم‌های شورای امنیت را علیه ایران احیا کنند.

سالیوان خاطرنشان کرد که اگر ظرف چند هفته آینده توافقی در وین میان قدرت‌های جهان و ایران حاصل نشد، و اگر ایرانی‌ها نشان دادند که در مذاکرات «حسن نیت» ندارند، آمریکا روند مذاکرات را متوقف خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا