جهان

اعتراضات قزاقستان؛ اعلام حالت فوق‌العاده و ۳۱۷ زخمی

به دنبال ادامه اعتراضات به افزایش بهای گاز مایع، رئیس جمهور قزاقستان در سراسر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام و از سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی به رهبری روسیه درخواست کمک کرد. ۸ نیروی امنیتی کشته و ۳۱۷ نفر زخمی شدند.

با بالا گرفتن اعتراضات به افزایش بهای گاز مایع، قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان در نطق تلویزیونی خود در شامگاه چهارشنبه ۱۵ دی (۵ ژانویه) رسما در سراسر این کشور وضعیت فوق‌االعاده اعلام کرد. قبلا فقط در مناطق آلماتی و مانگیستاو وضعیت فوق‌العاده اعلام شده بود.

وضعیت فوق‌العاده شامل منع رفت و آمد از ساعت ۲۳ تا ۷ صبح، ممنوعیت برگزاری تجمع و اعتصابات جمعی می‌شود و از پنجم تا ۱۹ ژانویه ادامه خواهد یافت.

رئیس‌ جمهور قزاقستان در ادامه صحبت‌های خود گفت که برای سرکوب “تهدیدهای تروریستی” از سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی درخواست کمک کرده است. او “نیروهای متخاصم خارجی” را به دست داشتن در ناآرامی‌های قزاقستان متهم کرد.

در پیمان امنیت دسته‌جمعی علاوه بر روسیه کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و تاجیکستان نیز عضویت دارند

هشت مامور امنیتی در ناآرامی‌های قزاقستان کشته شدند

وزارت کشور قزاقستان روز چهارشنبه ۱۵ دی اعلام کرد، هشت افسر پلیس و نیروی گارد ملی این کشور در ناآرامی‌های این کشور کشته شدند. به گزارش رسانه‌های قزاقستان، ۳۱۷ نفر نیز مجروح شدند.

در کلان شهر اقتصادی آلماتی در جنوب شرقی جمهوری قزاقستان درگیری‌های شدیدی بین معترضان و نیروهای امنیتی اتفاق افتاده است.

در آلماتی، پلیس به سوی معترضانی که قصد ورود به ساختمان‌های دولتی را داشتند، گاز اشک‌آور شلیک کرد و برای متفرق کردن آنها شوکر به کار برد. تظاهرکنندگان هم به خودروهای پلیس حمله کرده و تعدادی را آتش زدند. با گسترش خشونت و زد و خورد، شیشه‌های بسیاری مغازه‌ها و کافه‌ها شکست.

معترضان در این شهر به شورای شهر و محل اقامت توقایف یورش بردند و چندین ساختمان دولتی را آتش زدند. گفته می‌شود که اقامتگاه رئيس جمهور نیز به آتش کشیده شده است.

اطلاعات مربوط به تحولات این کشور آسیاسی مرکزی به دلیل قطع بودن شبکه اینترنت با تاخیر گزارش می‌شود. در برخی گزارش‌ها از زخمی شدن دست کم ۵۰۰ نفر خبر داده شده است.

علت بروز ناآرامی‌ها

افزایش قیمت گاز مایع سبب شد که مردم در شهرهای مختلف دست به اعتراض بزنند. دوبرابر شدن قیمت گاز مایع، شهرهای قزاقستان را به صحنه اعتراضات سراسری تبدیل کرد.

به دنبال این اعتراضات عسکر مامین، نخست‌وزیر قزاقستان استفعا کرد و علی‌جان اسماعیل‌اوف، مامور تشکیل دولت موقت شد. اما استعفای نخست‌وزیر اوضاع نتوانست اوضاع را آرام کند.

توقایف هم‌زمان از تشکیل یک کمیسیون ویژه برای چاره‌جویی و یافتن راهکاری مورد قبول همگان در مسئله سوخت خبر داد و از معترضان خواست خویشتن‌دار باشند. او در عین حال به نیروهای پلیس دستور داد جلوی اخلال در نظم عمومی را بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا