جهان

بحران اوکراین؛ بایدن در گفت‌وگو با پوتین روسیه را تهدید به «واکنش قاطع و فوری» کرد

در میانه افزایش هشدارهای آمریکا نسبت به حمله «قریب‌الوقوع» روسیه به اوکراین، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه ۲۳ بهمن با همتای روسی خود گفت‌وگوی تلفنی کرد.

یک مقام کاخ سفید به رسانه‌ها اطلاع داد که این گفت‌وگوی تلفنی بیش از یک ساعت طول کشیده است و در جریان آن بایدن به پوتین هشدار داده که حمله روسیه به اوکراین واکنش «قاطع و سریع» غرب را در پی خواهد داشت و جایگاه روسیه در جامعه جهانی را پایین خواهد آورد.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین تاکید کرده که پیامد هر گونه حمله نظامی روسیه به اوکراین، «رنج انسانی گسترده‌ای» خواهد بود.

به گزارش کاخ سفید، بایدن در ادامه گفت که ایالات متحده در رابطه با بحران اوکراین «دیپلماسی و سناریوهای دیگر» را آماده کرده است.

ساعاتی قبل از این تماس، وزرای خارجه آمریکا و روسیه نیز گفت‌وگوی تلفنی انجام دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که در این گفت‌وگوی ۳۵ دقیقه‌ای، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بر باز بودن مسیر دیپلماسی برای حل بحران اوکراین تاکید کرده و روسیه را به «تحریم‌های شدید اقتصادی» تهدید کرده است.

خبرگزاری اینترفاکس نیز گزارش داده که وزرای دفاع روسیه و آمریکا روز شنبه گفت‌وگوی تلفنی انجام داده‌اند.

دو روز قبل دولت آمریکا از شهروندان این کشور خواست «فورا» خاک اوکراین را ترک کنند و وزارت دفاع آمریکا نیز نیروهای نظامی خود در اوکراین و کارمندان سفارت آمریکا در کی‌یف را از این کشور خارج کرده است.

در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز شنبه کشورهای اروپایی و آمریکا را به انتشار «اخبار نادرست» و «گمانه‌زنی‌های تحریک‌آمیز علیه روسیه» متهم کرد.

روسیه هم‌اکنون ۱۳۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای با اوکراین یا داخل خاک بلاروس مستقر کرده و آمریکا می‌گوید احتمالا روسیه طی چند روز آینده به اوکراین حمله کند. دولت مسکو این موضوع را رد کرده است.

روز شنبه همچنین امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه که هفته گذشته به مسکو سفر کرده بود، با پوتین گفت‌وگوی تلفنی کرده است.

یک مقام کاخ الیزه اعلام کرد که این گفت‌وگو ۹۰ دقیقه طول کشیده و آنچه از سخنان پوتین برمی‌آید، روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد.

وی در ادامه گفت، با این حال فرانسه «به شدت نگران» است و نسبت به شرایط نظامی روسیه در منطقه هشدار می‌دهد تا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند. وی از شهروندان فرانسه خواست از سفر به اوکراین اجتناب کنند.

در این میان کرملین نیز گزارش داده است که پوتین در مکالمه با همتای فرانسوی خود گفته است تاکنون پاسخ اساسی از سوی آمریکا و ناتو نسبت به «ابتکارات مشخص» روسیه، شامل نگرانی‌های امنیتی مسکو از عضویت احتمالی اوکراین در ناتو دریافت نکرده است.

در میانه تنش‌های روسیه با غرب پیرامون اوکراین، وزارت دفاع روسیه روز شنبه از رهگیری یک زیردریایی آمریکا در آب‌های تحت حاکمیت روسیه در اقیانوس آرام خبر داد.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داده است یک کشتی روسی این زیردریایی را بدرقه کرده تا «به سرعت» از آب‌های روسیه خارج شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا