جهان

پس از تماس روسای جمهوری آمریکا و روسیه درباره اوکراین، تغییری در مواضع دو طرف ایجاد نشد

جو بایدن به ولادیمیر پوتین هشدار داد در صورت حمله روسیه به اوکراین، غرب واکنشی قاطعانه نشان خواهد داد که به ضرر سنگین و انزوای مسکو منجر خواهد شد.

روسای جمهوری آمریکا و روسیه در تماسی تلفنی که بیش از یک‌ ساعت طول کشید، درباره افزایش نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین گفت‌وگو کردند، اما تغییری در مواضع دو طرف ایجاد نشد.

جو بایدن به ولادیمیر پوتین هشدار داد در صورت حمله روسیه به اوکراین، غرب واکنشی قاطعانه نشان خواهد داد که به ضرر سنگین و انزوای مسکو منجر خواهد شد.

طبق بیانیه کاخ سفید، بایدن خاطرنشان کرد اگر چه آمریکا در تلاش است تا از طریق دیپلماتیک مساله اوکراین را حل و فصل کند، اما برای «سایر سناریوها» نیز آماده است.

کرملین در عین حال در بیانیه خود خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین به جو بایدن گفت که پاسخ آمریکا به خواسته‌های اصلی امنیتی روسیه، نگرانی‌های کلیدی را در نظر نگرفته است و روسیه به زودی واکنش نشان خواهد داد.

در بیانیه‌های کاخ سفید و کرملین به هیچ گونه پیشرفتی در مذاکرات اشاره نشده است.

یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن به رویترز گفت که فضای این گفت‌وگو «حرفه‌ای و جدی» بوده، اما تغییری در مواضع دو طرف ایجاد نشده است.

او افزود: با وجودی که پوتین توافق کرد با بایدن در تماس باشد، اما هیچ تعهدی به پایبندی به دیپلماسی ارائه نکرد.

از سوی دیگر، بیانیه کرملین نیز خاطرنشان کرد که بایدن به موارد مورد نظر روسیه، از جمله توسعه ناتو و استقرار نیرو در اوکراین هیچ «پاسخ اساسی» نداده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که بایدن قصد دارد با همتای فرانسوی خود، امانوئل مکرون، نیز که به تازگی با روسای‌جمهوری اوکراین و روسیه صحبت کرده، تبادل نظر کند.

یک مقام فرانسوی خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین طی تماس با امانوئل مکرون هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر آماده شدن او برای حمله به اوکراین نشان نداده است.

پیش از تماس بایدن و پوتین نیز مقام‌های ارشد دپلماتیک و نظامی آمریکا با همتایان روسی خود گفت‌وگو کردند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در تماس با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، گفت که اروپا و ایالات متحده پیشنهادهای امنیتی روسیه را نادیده گرفته‌اند.

آنتونی بلینکن در مقابل به لاوروف تاکید کرد که راه برای تعامل دیپلماتیک بر سر تشدید بحران بین غرب و روسیه باز است.

در همین حال، چندین هزار اوکراینی روز شنبه با در دست داشتن پرچم و بنرهایی در کی‌یف راهپیمایی کردند تا اتحاد خود را در میان ترس از حمله روسیه به این کشور به نمایش بگذارند.

از سوی دیگر، کشورهای مختلف یکی پس از دیگری به شهروندان خود هشدار می‌دهند که از اوکراین خارج شوند.

شماری از کارکنان کنسولگری روسیه در کی‌یف نیز از اوکراین خارج خواهند شد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت این کار به دلیل اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی اوکراین و کشورهای دیگر انجام می‌گیرد.

در همین حال، پنتاگون اعلام کرد که ۱۵۰ آموزش‌دهنده نظامی خود را از اوکراین خارج می‌کند.

کانادا نیز از انتقال موقت سفارت خود در اوکراین از کی‌یف به شهر لویو در غرب این کشور خبر داد.

با این حال، جوزب پورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این اتحادیه دیپلمات‌های خود را از اوکراین خارج نخواهد کرد.

در همین راستا، سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کی‌یف در نشستی راه‌های حمایت از اوکراین را در برابر تهدید نظامی روسیه بررسی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا