خاورمیانهسیاست

بحرین میزبان وزیر خارجه اسرائیل در بالاترین سطح از زمان عادی سازی است

بحرین روز پنجشنبه ۸ مهر میزبان وزیر خارجه اسرائیل در بالاترین سطح از زمان برقراری روابط دو کشور در سال گذشته بود.

بحرین روز پنجشنبه ۸ مهر میزبان وزیر خارجه اسرائیل در بالاترین سطح از زمان برقراری روابط دو کشور در سال گذشته بود.

یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل با هواپیمایی با شاخه زیتون روی دماغه آن به نشانه صلح، به کشور بحرین وارد شد و سپس پنج قرارداد همکاری دوجانبه امضا کرد.

بحرین و امارات متحده عربی، همسایه خلیج، سال گذشته روابط خود را با اسرائیل در توافقنامه ای با میانجیگری ایالات متحده موسوم به توافقنامه ابراهیم عادی کردند که بر اساس منافع تجاری مشترک و نگرانی در مورد ایران شکل گرفت. سودان و مراکش نیز از همین روش پیروی کردند.

به گزارش رویترز، لاپید در اظهارات خود به خبرنگاران گفت: “فرصتهای ما مشترک است. تهدیدهای ما نیز مشترک است و آنها از اینجا دور نیستند.”

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری آمده است که لاپید و همتای بحرینی خود قراردادهایی را در زمینه همکاری در زمینه پزشکی، مراقبت های بهداشتی، ورزشی و حفاظت از آب و محیط زیست امضا کردند. لاپید همچنین قرار بود سفارت اسرائیل در منامه را افتتاح کند.

در همین روز، اولین پرواز تجاری گلف‌ایر به تل آویو انجام شد و قرار است دو بار در هفته پرواز مستقیم برقرار کند.

گروه‌های مسلح فلسطینی موافقت نامه عادی سازی را به عنوان کنار گذاشتن یک موقعیت واحد، که بر اساس آن کشورهای عربی تنها در صورت تسلیم سرزمین اشغالی صلح می کردند، اعلام کردند.

بحرین، میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، ایران را متهم به ایجاد ناآرامی در بحرین می کند، اتهامی که تهران آن را رد می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا