اقتصادایران

بدون توافق با نمایندگان کارگری حداقل حقوق کارگران ایران در سال جدید تصویب شد

افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال جدید بدلیل عدم توافق میان نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرمایان تنها با نظر نمایندگان کارفرمایان و دولت تعیین شد.

نشست تعیین حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹ کارگران امروز ۲۱ فروردين به پایان رسید و در نهایت میزان افزایش مزد کارگران ۲۱ درصد اعلام شد.

دویست و نود و یکمین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت،تشکل های کارگری و کارفرمایی با موضوع تعیین حقوق و دستمزد سال 1399 درمحل این وزارتخانه برگزار شد.

محمد شریعتمداری, وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پس از پایان این نشست گفت: دویست و نودو یکمین نشست شورای عالی کار با بیش از 40 ساعت مذاکره برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، حداقل مزد را با 21 درصد افزایش نسبت به سال قبل یک میلیون و 835 هزار و 426 تومان تعیین کرد.

به نظر منتقدین حداقل دستمزد در حالی ۲۱ درصد افزایش می‌یابد که این رقم حدود نصف نرخ رسمی تورم است.

خبرگزاری تسنیم نوشت: «نمایندگان کارگران و کارفرمایان به توافق نرسیدند. به دلیل اختلاف بالای این دو گروه از شرکای اجتماعی در خصوص اعمال افزایش دو میلیون و 800 هزار تومان روی پایه حقوق کارگران جلسه دستمزد به رأی گیری اعضا کشیده شد و در نهایت با توجه به ترکیب شورای عالی کار، افزایش پایه حقوق کارگران 21 درصد تصویب شد.»

خبرگزاری ایرنا نوشت: «این اولین بار در دهه‌های گذشته است که جلسه مزدی شورای عالی کار، بدون رسیدن به اجماع و با رای گیری به نتیجه می رسد.»

خاطرنشان می شود که تعیین حداقل دستمزد کارگران بدون حضور نمایندگان آنها، با قوانین داخلی و بین‌المللی مغایر است.

سه جانبه گرایی موضوع توافق‌نامه ۱۴۴ سازمان بین‌المللی کار (ILO) و همچنین ماده ۱۶۷ قانون کار ایران است.

بر اساس این قانون، تعیین درصد حداقل دستمزد باید در شورای عالی کار و بر اساس  توافق نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت صورت پذیرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا