جهانفرهنگ و هنر

برندگان اسکار؛ بهترین فیلم را «کوچ نشین»، بهترین کارگردانی را «كلوئه ژائو» گرفت

نود و سومین جوایز آکادمی، که به عنوان جوایز اسکار نیز شناخته می شود و یکی از معتبرترین جوایز جهان سینما است، به صاحبان خود اهدا شد.

در مراسمی که در سالن تئاتر دالبی در لس آنجلس آمریکا برگزار شد، “نومدلند” (کوچ نشین) بهترین جایزه فیلم جوایز اسکار را دریافت کرد.

این فیلم به کارگردانی «كلوئه ژائو» ساخته شده است و در مورد زنی تقریباً ۶۰ ساله است كه پس از بحران اقتصادی تمام دارایی خود را در «نوادا» از دست داده و ماشین كاروانی می گیرد و از ایالات غربی آمریكا می گذرد.

“مانک”، “زن جوان امیدوار کننده” (Promising Young Woman) ، “کوچ نشین” (Nomadland) ، “یهودا و مسیح سیاه” (Judas and the Black Messiah)، “صدای متال” (Sound of Metal)، “میناری” (Minari)، “پدر” (The Father) و “دادگاه شیکاگو ۷” (The Trial of the Chicago 7) نامزد بهترین فیلم شده بودند.

“مانک” بر اساس فیلمنامه نویس آمریکایی “هرمان جی مانکیویچ” اثری بود که در ۱۰ شاخه از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر و بهترین کارگردان نامزد شد.

علاوه بر این، كلوئه ژائو کارگردان فیلم “کوچ نشین” جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

کلوئه دومین زنی شد که جایزه بهترین کارگردانی را در سنت ۹۳ ساله جوایز اسکار دریافت می کند.

کلوئه در سخنرانی خود هنگام پذیرش جایزه خود گفت: “من این جایزه را برای کسانی دریافت می کنم که هر چقدر هم سخت باشد، شجاعت و ایمان این را دارند که به نیکی در درون خود و نیکی‌ در درون یکدیگر متوسل شوند.”

امسال علاوه بر کلوئه، «امرلد فنل»، کارگردان فیلم “زن جوان امیدوار کننده”، دومین کارگردان زنی بود که در اسکار در همین شاخه نامزد شد.

در اوایل سال ۲۰۱۰، کاترین بیگلو آمریکایی کارگردان فیلم (Hurt Locker) اولین کارگزدان زنی بود که جایزه اسکار دریافت کرده بود.

از سوی دیگر، «فرانسیس مک دورمند» برای فیلم “کوچ نشین” جایزه “بهترین بازیگر زن” را از آن خود کرد، در حالی که آنتونی هاپکینز بازیگر نقش اصلی فیلم “پدر” جایزه “بهترین بازیگر مرد” را از آن خود کرد.

«یو یونگ یون» برای بازی در فیلم “میناری” جایزه “بهترین بازیگر نقش مکمل زن” را از آن خود کرد، در حالی که دانیل کالوویا برای بازی در فیلم “یهودا و مسیح سیاه” برنده جایزه “بهترین بازیگر نقش مکمل مرد” شد.

کسانی که شایسته دریافت جوایز دیگر در اسکار شدند به شرح زیر است:

بهترین فیلم بین المللی: “My Octopus Teacher” (دانمارک)

بهترین مستند: “My Octopus Teacher”

بهترین ویژگی انیمیشن: “Soul”

بهترین انیمیشن کوتاه: “If Anything Happens I Love You”

بهترین مستند کوتاه: “Colette”

بهترین موسیقی متن: “Soul”

بهترین آهنگ اصلی: Fight For You”  (H.E.R، Tiara Thomas، D’Mile)”

بهترین فیلمنامه: “Promising Yound Woman”

بهترین فیلمنامه اقتباسی: “Father” (فلوریان زلر ، کریستوفر همپتون)

بهترین جلوه های بصری: “Tenet”

بهترین فیلمبرداری: “Mank”

بهترین آرایش و مدل مو: “Ma Rainey’s Black Bottom”

بهترین طراحی لباس: “Ma Rainey’s Black Bottom”

بهترین طراحی تولید: “Mank”

بهترین تدوین فیلم: “The Sound of Metal”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا