ایرانجهان

بلینکن: برای نجات برجام تنها چند هفته باقی مانده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۲۳ دی هشدار داد که تنها «چند هفته» برای نجات توافق هسته‌ای با ایران فرصت باقی مانده و اگر مذاکرات شکست بخورد، واشینگتن «گزینه‌های دیگری» را بررسی خواهد کرد.

مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی، شامل ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان از آخرین ماه‌های دولت حسن روحانی آغاز شد، اما با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، این مذاکرات مدت حدود پنج ماه به حالت تعلیق درآمد و آبان ماه امسال از سرگرفته شد.

آقای بلینکن گفت: «وقت ما خیلی خیلی کم است، چرا که ایران روز به روز به آن مرحله نزدیک‌تر می‌شود که بتواند در مدت زمان کوتاهی مواد شکاف‌پذیر کافی برای استفاده در سلاح هسته‌ای تولید کند.»

طبق گفته وزیر خارجه آمریکا، تهران در حوزه هسته‌ای به پیشرفت‌هایی دست یافته که «بسیار دشوار بتوان آن را به عقب بازگرداند. آنها در نتیجه نادیده گرفتن محدودیت‌هایی که برجام ایجاد می‌کرد، موارد تازه‌ای را یاد می‌گیرند و دست به اقدامات تازه می‌زنند.»

توافق هسته‌ای وین محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران به وجود می‌آورد و در ازای آن تحریم‌ها علیه تهران را لغو می‌کرد. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، به‌طور یکجانبه این توافق را لغو کرد و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز در واکنش به این اقدام گام به گام از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد.

جو بایدن، جانشین دونالد ترامپ، از احیای توافق هسته‌ای حمایت کرده و از این رو واشینگتن و تهران مذاکرات غیرمستقیمی را با میانجی‌‌گری اروپا آغاز کرده‌اند.

پس از ماه‌ها توقف در این مذاکرات، واشینگتن به تازگی اعلام کرد که پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما این پیشرفت‌ها برای احیای برجام هنوز ناکافی است.‌

آنتونی بلینکن گفت که احیای برجام «بهترین امر برای امنیت آمریکا خواهد بود، اما اگر نتوانیم چنین کنیم، به اقدامات و گزینه‌های دیگری فکر خواهیم کرد

بلینکن پیش از این به‌طور تلویحی از اقدام نظامی صحبت کرده بود. او عنوان کرد که واشینگتن طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر روی این گزینه‌های دیگر به شدت کار کرده و برای هر احتمالی آماده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا