ایرانجهان

بلینکن: نقض حقوق بشر در جریان سرکوب‌ اعتراضات مردم ایران پیامد خواهد داشت

وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه اول دی‌ماه ضمن «ابراز نگرانی» عمیق از تیراندازی به معترضان در ایران، هشدار داد که قض حقوق بشر در جریان سرکوب‌ اعتراضات برای حکومت جمهوری اسلامی پیامد خواهد داشت.

آنتونی بلینکن در نشست خبری در واشینگتن و در پاسخ به پرسشی در خصوص احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفت: «فکر می‌کنم جهان به شدت بر آنچه در سراسر ایران می‌گذرد متمرکز شده است. ما همچنان عمیقا نگران تیراندازی نیروهای (حکومت) ایران به معترضان در جریان اعتراضات مسالمت آمیز، به ویژه به زنان و کودکان هستیم.»

او اضافه کرد: «ما شاهد دستگیری های دسته جمعی بوده‌ایم. ما محاکمه‌های نمایشی را دیده‌ایم. ما شاهد اعدام‌ها و همچنین استفاده از خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات بوده‌ایم. این را نه تنها ما، جهانیان نیز با چشم خود دیده‌اند و این موارد نقض حقوق بشر بدون پیامد نبوده و نخواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به اقدامات و تحریم‌های دولت جو بایدن علیه ناقضان حقوق بشر در ایران از جمله محمدجعفر منتظری، دادستان کل اشاره کرد و گفت، ما همچنان تلاش خواهیم کرد که حکومت ایران را به دلیل اقداماتش پاسخگو و محکوم کنیم.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله، سیدصادق حسینی، فرمانده سپاه کردستان، حسین معروفی معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین و مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، همراه با محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، را به فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود اضافه کرده است

ایران و روسیه

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که ایالات متحده علاوه بر اعتراضات، توجه خود را بر انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه معطوف کرده است.

او گفت: ما همچنین «بر این واقعیت متمرکز شده‌ایم که ایران پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده است تا تجاوزاتش به اوکراین و به ویژه حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی را ادامه دهد. پهپادهای ایرانی٬ از جمله دیگر (تسلیحات) به کار گرفته شده است تا چراغ‌ها، وسایل گرمایشی، آب گرمکن‌های اوکراینی‌ها در زمستان خاموش شود.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که کشورش ضمن روشنگری٬ تلاش خواهد کرد تا فرایند ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را مختل کند.

او در ادامه با اشاره به این که سایر کشورها هم نگران این موضوع هستند، گفت که ایالات متحده اطلاعاتی را درباره اقدامات ایران در اختیار سازمان ملل قرار داده و این کشور معتقد است که چنین اقداماتی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این سازمان است.

آنتونی بلینکن گفت که از نظر آمریکا چنین اقداماتی نقض صریح قطعنامه شورای امنیت است و کشورش از تحقیقات در این درباره حمایت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت، جو بایدن خود را متعهد می داند که مانع دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای شود و مؤثرترین و بادوام ترین راه برای انجام آن از طریق دیپلماسی است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا