ایرانجهانسیاست

بیانیه سه کشور اروپایی: توسعه غنی‌سازی اورانیوم فلزی توسط ایران غیرقابل قبول است

آلمان، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه ۲۴ شهریور، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، توسعه غنی‌سازی اورانیوم فلزی توسط ایران غیرقابل قبول است.

آلمان، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه ۲۴ شهریور، در بیانیه‌ای مشترک خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با ابراز نگرانی از غنی‌سازی اورانیوم فلزی توسط ایران در راستای تولید سلاح هسته‌ای، از این کشور خواستند فورا تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای بالا را متوقف کند.

این سه کشور اروپایی متعهد به توافق هسته‌ای با تقدیر از «گزارش به موقع، مستقل و دقیق» اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته‌اند فعالیت‌های «غیر قابل قبول» ایران، «موجب دستیابی به دانش مربوط به سلاح هسته‌ای می‌شود.»

این بیانیه در پی آن صادر می‌شود که رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش جدید خود به شورای حکام از افزایش ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران به بیش از ۱۰ کیلوگرم خبر داد و افزود که میزان اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد ایران نیز به بیش از ۸۴ کیلوگرم رسیده است.

تروئیکای اروپایی در بیانیه خود تاکید کرده است، ایران باید فورا تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را متوقف، به نصب روزافزون سانتریفوژهای پیشرفته در سایت‌های غنی‌سازی از جمله فردو پایان دهد، فضای تشدید اوضاع را متوقف و بدون فوت وقت در مذاکرات احیای برجام شرکت کند.

آنها همچنین هشدار داده‌اند، ایران با محدود کردن دسترسی بازرسان آژانس، کار جامعه جهانی را برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود سخت‌تر می‌کند.

کارشناسان در حال مطالعه داده های جدید موجود در گزارشهای هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی، می گویند که تهران با غنی سازی اورانیوم در ماه های اخیر و نزدیک به سطح بمب هسته‌ای، توان تولید بمب مورد نیاز خود را به دست آورده است.

بر اساس این گزارش، برای ساخت یک کلاهک هسته ای ایران به یک ماه یا کمی بیشتر نیاز دارد.

همچنین بخوانید: نیویورک‌تایمز: ایران تا یک ماه دیگر به سوخت مورد نیاز بمب اتمی دست پیدا می‌کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا