ایران

تازه‌ترین برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا: ایران همچنان یک تهدید است

بنابر این برآورد سالانه، «تهران به تلاش‌هایش برای امتیازگیری از طریق توسعه برنامه اتمی، متحدان و نیروهای نیابتی، دیپلماسی، و فروش تسلیحات برای پیشبرد اهدافش ادامه خواهد داد.»

در تازه‌ترین برآورد سالانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا تاکید شده است که جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم و از طریق نیروهای نیابتی‌اش در منطقه، همچنان تهدیدی علیه ایالات متحده و جامعه جهانی است.

بر اساس تازه‌ترین برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند منتشر شد، رژیم ایران همچنان به دنبال تحکیم سنگرهای نفوذ خود در کشورهای همسایه خواهد بود و به تلاش خود برای کاستن از نفوذ آمریکا در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

بنابر این برآورد سالانه، «تهران به تلاش‌هایش برای امتیازگیری از طریق توسعه برنامه اتمی، متحدان و نیروهای نیابتی، دیپلماسی، و فروش تسلیحات برای پیشبرد اهدافش ادامه خواهد داد.»

همچنین به باور نهادهای اطلاعاتی آمریکا، «رژیم ایران خود را گیر افتاده در چالشی وجودی با ایالات متحده و متحدان آمریکا در منطقه می‌بیند و همزمان، بلندپروازی‌هایش را برای رهبری در منطقه دنبال خواهد کرد.»

روز سه‌شنبه همزمان با انتشار برآورد سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا، چند تن از مقام‌های ارشد اطلاعاتی نیز در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان شرکت کردند.

از جمله ویلیام برنز، رییس سازمان سی‌آی‌ای، در این جلسه گفت فارغ از اینکه مذاکرات احیای برجام چه سرنوشتی پیدا کند، ایران همچنان تهدیدی علیه آمریکا خواهد بود.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا خاطرنشان کرد که با رییس‌جمهور شدن ابراهیم رئیسی، خامنه‌ای را به پیشبرد هدف خود برای تبدیل ایران به یک قدرت اسلام‌گرای حامی مسلمانان و سخت‌گیرانه کردن حکومت مذهبی در داخل کشور بیشتر ترغیب کرده است.

این گزارش با اشاره به خودداری ایران از مذاکره مستقیم با آمریکا افزود که مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به اینکه آمریکا با احیای برجام بخواهد منافعی پایدار را به ایران ارائه کند بسیار بی‌اعتماد هستند.

 

گسترش نفوذ از طریق نیروهای نیابتی و برنامه موشکی

جامعه اطلاعاتی آمریکا برآورد کرد که جمهوری اسلامی به صورت مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود به تهدید اشخاص آمریکایی در خاورمیانه ادامه خواهد داد و مصمم است همانطور که در یک دهه پیش در نظر داشته، در داخل آمریکا نیز شبکه‌هایی را برای خود ایجاد کند.

نهادهای اطلاعاتی ایالات‌متحده خاطرنشان کردند که ایران به دنبال انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی از مقام‌های پیشین و کنونی آمریکا است و در داخل آمریکا نیز به انجام عملیات‌ کشتارآمیز اقدام کرده است.

این گزارش افزود: ایران از طریق توان موشکی خود و حمایت از حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های تروریستی به تهدید اسرائیل ادامه می‌دهد و با حمایتش از شبه‌نظامیان شیعه در عراق، که تهدید اصلی علیه کارکنان آمریکایی در این کشور هستند، به عنوان یک بازیگر مخرب در منطقه باقی خواهد ماند.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین به حمایت اقتصادی و نظامی ایران از رژیم سوریه و ایجاد بی‌ثباتی در یمن از طریق حوثی‌ها و تهدید منافع و شرکای آمریکا، از جمله در عربستان سعودی اشاره کرد.

این گزارش همچنین از استفاده ایران از رویکرد ترکیبی و به‌کارگیری توانایی‌های جنگی متعارف و غیرمتعارف به عنوان تهدیدی دیگر علیه منافع آمریکا نام برد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا نیروی قدس سپاه پاسداران را «مرکز قدرت نظامی ایران» خواند و گفت جمهوری اسلامی با وجود چالش‌های اقتصادی موجود، به تقویت توان تسلیحات متعارف خود ادامه می‌دهد.

این گزارش انبار موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین در نوع خود در خاورمیانه و تهدیدی برای کشورهای منطقه خواند و خاطرنشان کرد فعالیت‌های ایران در ساخت پرتابگرهای فضایی، از جمله سیمرغ، بازه زمانی لازم برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را کوتاه‌تر می‌کند.

 

عدم انجام فعالیت‌ کلیدی برای ساخت سلاح هسته‌ای

جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ارزیابی ما همچنان این است که ایران در حال حاضر فعالیت‌ مهمی که برای ساخت سلاح هسته‌ای لازم باشد، انجام نمی‌دهد.»

این گزارش با اشاره به اینکه پس از خروج آمریکا از برجام، ایران به انجام برخی فعالیت‌ها فراتر از تعهدات خود در توافق هسته‌ای روی‌ آورده گفت: «اگر تحریم‌های تهران کاهش نیابد، مقام‌های ایرانی احتمالا غنی‌سازی تا سقف ۹۰ درصد را مورد نظر قرار خواهند داد.»

جامعه اطلاعاتی آمریکا افزود ایران محدودیت‌ها در ارتباط با تحقیق و توسعه سانتریفیوژها و فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو بی‌توجهی می‌کند، از جمله اینکه از آوریل ۲۰۲۱ به غنی‌سازی یو‌اف-۶ تا سقف ۶۰‌ درصد و جمع‌آوری یو‌اف-۶ غنی شده ۲۰ درصد ادامه می‌دهد.

 

نفوذ مخرب و سایبری

جامعه اطلاعاتی آمریکا با اشاره به تهدید فعالیت‌های سایبری ایران علیه امنیت شبکه‌ها و داده‌های آمریکا و متحدانش گفت رویکرد فرصت‌طلبانه ایران از حمله‌های سایبری، صاحبان زیرساخت‌های حیاتی در ایالات‌متحده را در معرض خطر این حمله‌ها قرار داده است.

این گزارش افزود حمله‌های سایبری اخیر علیه اهداف آمریکایی و اسرائیلی نشان می‌دهد که ایران بیش از گذشته به هدف قرار دادن کشورهای قدرتمندتر روی‌‌ آورده و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی برای انتقام‌جویی از این روش رغبت بیشتری نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا