ایرانجهان

تاکید اعضای پارلمان‌های اروپا و کانادا بر تروریست شناختن سپاه و حمایت از معترضان ایران

نمایندگان پارلمان اروپا و کانادا از مقامات دولت‌های غربی به دلیل نداشتن اراده سیاسی لازم و انجام ندادن اقدام‌های کافی برای تروریست شناختن سپاه پاسداران انتقاد کرده و بر عزم خود بر انجام اقدامات عملی برای حمایت از معترضان ایران تاکید کردند.

ملیسا لنتسمن، نماینده پارلمان کانادا گفت: «عدم اقدام دولت کانادا در تروریست شناختن سپاه پاسداران به دلیل محدودیت منابع نیست، بلکه در نتیجه نبود اراده سیاسی است. دولت کانادا نمی‌خواهد فراتر از اقدامات نمادین، کاری انجام دهد.»

این نماینده پارلمان کانادا با اشاره به گزارش‌ها درباره تهدید ایرانیان مقیم کانادا از سوی عوامل وابسته به رژیم ایران، گفت نمایندگان پارلمان اطمینان حاصل خواهند کرد با این گونه تهدیدها برخورد قانونی شده و واکنش‌ها به حرف و تحریم محدود نشود.

حامد اسماعیلیون نیز که در ماه‌های اخیر بارها خواستار افزایش فشارهای کانادا علیه جمهوری اسلامی شده بود، در توییتی خطاب به دولت کانادا نوشت که یک‌بار برای همیشه تمام سپاه پاسداران «منحوس» را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

او تاکید با رفع موانع باید «سپاه در جایی قرار گیرد که متعلق به آن است.»

اوین اینجیر، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، نیز درباره طرح پارلمان اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریسم به ایران‌اینترنشنال گفت: «می‌خواهیم ظلم به مردم ایران پایان یابد. می‌خواهیم رژیم ایران را به زباله‌دان تاریخ بفرستیم. باید به جای حرف زدن عمل کنیم. رهبران اتحادیه اروپا خوب حرف می‌زنند، اما می‌بینیم که اقدام نمی‌کنند.»

اینجیر افزود: ما در پارلمان اروپا به دنبال حصول اطمینان از تغییر واقعی هستیم و می‌خواهیم علاوه بر قرار دادن سپاه در فهرست تروریسم، تحریم رهبران رژیم و خانواده‌های آنان را نیز تشدید کنیم.

این نماینده پارلمان اروپا خطاب به مردم ایران گفت: «زن، زندگی، آزادی». ما در کنار شما خواهیم ایستاد.

از سوی دیگر، شارل میشل، رییس شورای اروپا، در نشست پارلمان اروپا تاکید کرد به دلیل اقدام جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات مردم و حمایت نظامی از روسیه، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد.

شارل میشل گفت: «مردم ایران برای آزادی و دموکراسی مقابل رژیمی بی‌رحم به پا خواستند و ما باید به حمایت از آنان متعهد باشیم.»

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، نیز طی سخنرانی‌اش درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در جلسه این پارلمان خطاب به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «زمان سیاست‌های دو پهلو به پایان رسیده است.»

این نماینده آلمان در پارلمان اروپا با انتقاد از سیاست‌های جوزپ بورل در قبال جمهوری اسلامی گفت: «نماینده عالی اتحادیه چگونه می‌تواند از یک طرف اعدام‌ها در ایران را محکوم کند و از طرف دیگر با وزیر خارجه جمهوری اسلامی روی فرش قرمز در امان ملاقات کند.»

نیومن افزود: «چگونه می‌توانید از احیای برجام صحبت کنید در حالی که نتیجه آن تنها شهرت و اعتبار بین‌المللی است که رژیم [جمهوری اسلامی] به‌شدت به آن نیاز دارد.»

ناتالی گوله، نماینده مجلس سنای فرانسه، نیز با اشاره به تظاهرات تاریخی اخیر ایرانیان در استراسبورگ گفت: «جوزپ بورل با مقام‌های ایرانی دست می‌دهد، ولی وقتی ۱۲ هزار نفر در مقابل پارلمان اروپا گردهم می‌آیند که نشان دهند ایرانیان از مبارزه با سپاه پاسداران تروریست و اعلام مرگ رسمی برجام عقب نخواهند کشید، ناپدید می‌شود.»

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با جمعی از سناتورهای آمریکا بار دیگر جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساخت بمب اتمی متهم کرد و گفت درگیری اصلی اسرائیل با ایران است.

نتانیاهو همچنین درباره نظرات خود برای مقابله با تهدیدات ایران از طریق تهدید نظامی معتبر و افزایش فشار اقتصادی و دیپلماتیک توضیحاتی ارائه کرد

از سوی دیگر، وزیر خارجه اسرائیل از رای نمایندگان پارلمان اروپا به متمم درخواست تروریستی نامیدن سپاه پاسداران استقبال کرد و آن را گامی مهم در مبارزه با جمهوری اسلامی خواند.

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز از اتحادیه اروپا خواست که ضمن افزایش تحریم‌ها علیه روسیه، تحریم‌های جدیدی را نیز علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی با هشدار نسبت به پیامدهای تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تروریست شناختن سپاه، کشورهای اروپایی را به اقدام متقابل تهدید کردند.

محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز از تهیه طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس برای اعلامنیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان «تروریست» خبر داد.

در این طرح مجلس ایران اشاره شده است: «کلیه نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در غرب آسیا و همچنین سازمان‌های مرتبط با این نیروها به عنوان تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه همکاری با این نیروها، همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌گردد.»

در طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس اشاره شده است: «وزارت امور خارجه موظف است از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی برای خروج نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از منطقه استفاده نماید.»

عباس مقتدایی، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز درباره اقدام اتحادیه اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: «معتقدیم که اروپا درحال حاضر مانند یک اتوبوس درحال سقوط به ته دره عمل می‌کند که کنترل خود را در واکنش‌هایش، از دست داده است.»

محمود نبویان، نماینده تهران، نیز در واکنش به اقدام اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت:‌ «مدافعین مقاومت در منطقه با تروریست‌ها بلدند چگونه مواجه بشوند و تمام منافع این کشورها و تروریست‌های حامی‌شان و شرکت‌ها و منافع‌شان در هر جایی که در منطقه باشد در خطر خواهد بود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا