جهان

تایمز ژاپن: کره شمالی در آستانه پرتاب ماهواره جاسوسی است

پیونگ‌یانگ آخرین بار در فوریه 2016 تلاش کرد ماهواره‌ای در مدار زمین قرار دهد، اما ناظران غربی گفتند که آن ماهواره هرگز به مدار زمین نرسید

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اخیرا از تاسیسات مونتاژ ماهواره جاسوسی این کشور بازدید کرد، که نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ ممکن است بخواهد به زودی این ماهواره را به فضا پرتاب کند.

به گزارش «تایمز ژاپن»، چهارشنبه 17 مه، کیم بر لزوم فرستادن ماهواره به فضا تاکید کرد، چرا که به گفته وی «امپریالیست‌های آمریکایی و شرورهای دست‌نشانده کره جنوبی» با تحرکات خود کره شمالی را تهدید می‌کنند.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل کره شمالی را از آزمایش موشک‌های بالستیک‌ منع کرده است، اما پیونگ یانگ همیشه مدعی بوده که حق داشتن برنامه فضایی غیرنظامی برای پرتاب ماهواره را دارد. آمریکا و شرکای آن همیشه هشدار داده‌اند که فناوری حاصل از برنامه فضایی کره شمالی می‌تواند برای توسعه موشک‌های بالستیک این کشور استفاده شود.

به گفته تایمز ژاپن، اگرچه پیونگ‌یانگ تاریخی برای پرتاب احتمالی ماهواره خود به فضا اعلام نکرده است، اما ممکن است به دنبال پیشدستی بر کره جنوبی باشد، که در آستانه پرتاب موشک فضایی بومی خود به فضا برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین در 24 مه است.

حضور کیم در تاسیسات ماهواره‌ای، اولین حضور عمومی وی در 28 روز اخیر بوده است. خودنمایی او پیش از گردهمایی رهبران کشورهای «گروه هفت» صورت می‌گیرد. آنها از روز جمعه در شهر هیروشیمای ژاپن گرد هم می‌آیند تا درباره موضوعاتی از جمله تهدیدات امنیتی ناشی از کره شمالی گفت‌وگو کنند.

تصاویر ماهواره‌های غربی از تاسیسات پرتاب ماهواره «سوهای» کره شمالی نشان می‌دهد که ساخت و ساز در چندین تاسیسات کلیدی به سرعت در حال پیشرفت است، و احتمالاً سکوی پرتاب جدیدی در دست احداث است.

پیونگ‌یانگ آخرین بار در فوریه 2016 یک موشک به فضا فرستاد و تلاش کرد سوار بر آن ماهواره‌ای در مدار زمین قرار دهد، اما ناظران غربی در آن زمان گفتند که ماهواره کره شمالی هرگز به مدار زمین نرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا