جهانخاورمیانهسیاست

ترکیه و اسرائیل توافق کردند که برای عادی سازی روابط گام بردارند

سخنگوی حزب عدالت و توسعه، روز چهارشنبه ۲۳ تیر، گفت رهبران ترکیه و اسراییل تلفنی گفتگو كرده‌اند و از این پس اقدامات عینی مشاهده خواهد شد.

ترکیه و اسرائیل برای عادی سازی و بهبود روابط دوجانبه به توافق رسیدند. عمر چلیك، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، روز چهارشنبه ۲۳ تیر، اظهار داشت كه رهبران دو كشور تلفنی گفتگو كرده اند و از این پس اقدامات عینی در این خصوص مشاهده خواهد شد.

چلیک با اشاره به تماس تلفنی بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ایزاک هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل اظهار داشت:

“بسیاری از موضوعات وجود دارد که ما در مورد آنها گفتگو خواهیم کرد، به ویژه مسئله اسرائیل و فلسطین. در اینجا من مسائل را به دو قسمت تقسیم می کنم: برخی از آنها مناطق مشکل‌دار شناخته شده هستند، از طرف دیگر، مناطقی نیز هستند که می توان از گردشگری تا تجارت همکاری کرد. اینها مناطقی است که هر دو طرف می توانند با یک فرمول برد-برد برنده شوند. ما امیدواریم که از این به بعد هم مراحل توسعه بیشتری را در زمینه توسعه گفتگوها در مورد حل مشکلات و همکاری های قابل توسعه متقابل شاهد باشیم. ما در این چارچوب ادامه خواهیم داد.”

چلیک  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مورد تعیین سفیر تصمیمی اتخاذ شده است یا خیر، اظهار داشت که هنوز برای انجام چنین مراحلی زود است و ارزیابی ها در این خصوص انجام شده است.

وی گفت: “با برداشته شدن گام ها، سایر موضوعات و تحولات مثبت نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. اکنون این چارچوب پدید آمده است، ما در مرحله پر کردن این چارچوب هستیم.”

گفتگوی تلفنی روز دوشنبه بین اردوغان و هرتزوگ یک ماه پس از آغاز به کار نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر اسرائیل انجام شد.

آنکارا در چند ماه اخیر سعی دارد روابط سرد خود با عربستان سعودی و مصر را نیز با اقدامات مشابه بهبود بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا