آذربایجانجهانسیاستویدیو

تصویری؛ مرزبانان روسی در روستای ارمنی هم‌مرز با قازاخ مستقر شدند

وزارت دفاع ارمنستان روز پنجشنبه ۱۴ مرداد اعلام کرد که مرزبانان روسی در روستای ووسکپار در مرز با آذربایجان (منطقه قازاخ) مستقر شده اند.

وزارت دفاع ارمنستان روز پنجشنبه ۱۴ مرداد اعلام کرد که مرزبانان روسی در روستای ووسکپار در مرز با آذربایجان (منطقه قازاخ) مستقر شده اند. بر اساس این گزارش، کار ساخت و ساز در این روستا به منظور تامین تدارکات مرزبانان روسی در حال انجام است.

به گزارش رسانه های ارمنی، مرزبانان روسی در یکی از خانه های روستا مستقر هستند که به احتمال زیاد یک گروه از سربازان هستند. به عبارت دیگر، حضور نظامی روسیه در روستای ووسکپار بیشتر نمادین است.

پیشتر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته بود که به روسیه پیشنهاد استقرار پست های مرزی در امتداد مرز با آذربایجان را داده و این موضوع را با شرکای روس در میان گذاشته است. منظور پاشینیان عمدتا قسمتی از مرزی است که از لاچین و کلبجر می گذرد و در این مسیر درگیری های مکرر به وقوع می‌پیوندد. در روسیه، یا بدون رغبت به پیشنهاد پاشینیان واکنش نشان دادند (بیشتر در سطح سیاستمداران و کارشناسان) یا پاسخ مثبت ندادند. کارشناسان خاطرنشان کردند که استقرار مرزبانان روسی در طول مرز باید با آذربایجان مذاکره شود که باکو با آن موافقت نخواهد کرد.

در حال حاضر مرزبانان روسی اگرچه مستقیماً در مرز با آذربایجان نیستند ولی در روستای ارمنستان در مرز “قازاخ” مستقر هستند. به ویژه در برهه‌ای که هر از گاهی شایعاتی (عمدتاً در رسانه های ارمنی) مبنی بر بازگشت روستاهای شهرستان قازاخ، که در اوایل دهه ۹۰ اشغال شده بودند، منتشر شده است.

کارن هوانیسیان، کارشناس نظامی معتقد است که حضور مرزبانان روسی در روستای ووسکپار آمادگی برای بازگشت این منطقه است. اینگونه که، با مستقر شدن مرزبانان روسی در آن منطقه، می‌توان از امنیت جابجایی بین سرزمین های اصلی آذربایجان و آن روستاهای محاصره شده قازاخ اطمینان حاصل شود.

هوانیسیان می‌گوید: “در غیر این صورت، دلیل خوبی برای قرار دادن مرزبانان روسی در آنجا وجود ندارد. این کار برای آمادگی برای بازگشت آن روستاها و اطمینان از امنیت آنها انجام می شود.”

هوانیسیان برآورد می کند که ارمنستان در مورد بازگشت این روستاها امتیازاتی قائل شده است و این مسئله می تواند در ۱-۲ سال آینده حل شود.

دولت پاشینیان بارها متهم به انجام تعهد مخفیانه برای بازگرداندن روستاهای قازاخ شده است. با این حال، در شرایط کنونی، اعزام مرزبانان روسی در ووسکپار ممکن است با هدف جلوگیری از تشدید تنش در مرزهای این راستا انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا